Hýbejte se! To se lehko řekne, ale…

Sport je dokonalý lék! A byl by prodejním hitem, kdybychom jej dokázali narvat do pilulek a mohli polykat. Pohyb pomáhá udržovat správnou hmotnost a pěknou postavu, je prevencí všech běžných nemocí a zaručeně zlepšuje náladu. Všichni toužíme přesně po tom, co nám nabízí. Jenže o spoustě věcí víme, že je máme dělat a stejně… je neděláme.


Jak sport úspěšně zařadit do života? Jaký pohyb je nejlepší a co všechno je pro zdraví potřeba dělat? Je podmínkou dobré kondice a pěkného těla členství v drahém fitcentru, tréninkový plán a speciální oblečení? Naštěstí není. Bez fitka, speciálního oblečení i nářadí se v pohodě obejdeme. Základem zdraví je především přirozený pohyb během celého dne, což může zajistit i okopání zahrádky, skákání na trampolíně či odhrnování sněhu (nejlépe i před sousedovým domem).


 


Raději schody než výtah


Zcela dostačující je pravidelně se hýbat, v průběhu celého dne střídat několik základních pohybových aktivit a být na čerstvém vzduchu. Sledování potvrzují, že štíhlejší jedinci se v průběhu běžného dne pohybují mnohem více: upřednostňují schody před výtahem, chodí rychlejší chůzí, nosí své děti na rukou, místo, aby je vozili v kočárku a podobně. Při každodenních činnostech jsou prostě pohybově mnohem aktivnější. Lidem se zdravotními potížemi anebo patologickou nechutí se hýbat však může osobní trenér nebo podpůrná skupina či pohybový plán prospět. Tyto základní denní aktivity je dobré doplnit intervalovým tréninkem pro podporu srdce, výkonnosti a imunity, posilovacím cvičením pro udržení a posílení svalové a kostní tkáně a relaxačně-strečinkovými sporty na podporu pružnosti těla a klidu mysli.


 


Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Psychologie dnes nebo v online archivu.

Margit Slimáková

PharmDr. Margit Slimáková, specialistka na zdravotní prevenci a výživu.