Jakýkoli pohyb je pro děti dobrý, i ten náhodný – kdy běhají s kamarády po hřišti nebo jezdí na kole po parku. Rozhodně také nelze tvrdit, že by malé děti měly tvrdě trénovat. Ale přiměřený pravidelný pohyb má v týdenním programu dětí své nezastupitelné místo, a to z mnoha důvodů.
„Rodiče se nás opakovaně ptají, zda mohou s dětmi na cvičení docházet nepravidelně, nárazově, jen tehdy, kdy se jim to bude hodit. A my vždy odpovídáme, že ne, a snažíme se vysvětlovat důvody, proč je pravidelnost v pohybovém rozvoji u dětí tak důležitá,“ říká na úvod Kristýna Přibylová z dětských tělocvičen Monkey’s Gym.
Už v útlém věku se totiž u dětí vytvářejí vzorce chování a návyky, které si pak přenášejí do dospělosti. Kromě klasických výchovných momentů k nim patří také stravovací a pohybové návyky. Pohyb by měl být proto odmalička běžnou součástí týdenního programu u dětí, a to jak nepravidelný pohyb, tak i ten pravidelně se opakující.
Méně úrazů
„Je jednoznačně prokázáno, že děti zvyklé na pravidelnou pohybovou aktivitu postihne v dětství méně úrazů, protože jsou šikovnější, mrštnější a disponují jakýmsi ,uměním padat‘, což zabrání těžším úrazům. Dalším důležitým faktorem je, že si do života přinášejí bezpečnostní aspekty – je pro ně samozřejmostí přilba na lyžích a na kole, rozcvičení před sportem, vhodné obutí…“ připomíná Kristýna Přibylová.
Čas na správné pohybové návyky
Při pravidelném cvičení je u dětí také prokázán pozitivní vliv na jejich mentální aktivitu a v neposlední řadě je velkým přínosem návyk, který si děti přinášejí do staršího věku, kdy většinou zůstávají pohybově aktivní a vedou tak zdravější způsob života.
V pravidelných kurzech cvičení se děti kromě pohybových dovedností učí také spolupráci mezi sebou, nacházejí nové kamarády, na které se těší, zvykají si na opakovanou pohybovou aktivitu, vytvářejí si správné pohybové návyky. To vše jsou důležité momenty, díky nimž se pak k pohybu rády vracejí i v budoucnu.
Nepravidelná docházka děti znejistí
Režim lekcí je pro mnohé děti úplně nový, musí si zvykat na pravidla, která doposud neznaly – a to jim většinou chvíli trvá. „Je prokázáno, že prvních pár hodin se děti s prostředím sžívají, často neumějí ještě udržet pozornost po celou lekci, učí se naslouchat a plnit nové úkoly. Při nepravidelné docházce nemají možnost si na průběh lekce přivyknout, jsou často neklidné, nevědí, co dělat, a to pak vede k tomu, že je cvičení pod vedením lektorů nebaví tolik jako děti, které chodí pravidelně,“ upozorňuje lektorka.
Pravidelnost pro radost a zdravé sebevědomí
Cvičení by každopádně mělo mít pevně stanovenou metodiku, kde na sebe jednotlivé cviky a dovednosti navazují tak, aby děti získávaly postupně obratnost a zkušenost ve všech důležitých oblastech pohybového vývoje. „I proto je u těchto kroužků důležitá pravidelná docházka, která dětem umožní učit se dovednosti postupně, nezůstávat pozadu za vrstevníky a zvládat v pohodě průběh hodiny. Jen tak je bude cvičení bavit a přispěje k jejich zdravému sebevědomí. Pohyb si zafixují jako něco příjemného a budou se k němu vždycky rády vracet,“ uzavírá téma Kristýna Přibylová z dětských tělocvičen Monkey’s Gym.