Školní družina online

Ještě před rokem by byla virtuální družina z říše nápadů sci-fi. Dnes jde pomalu o běžnou realitu.

Na jaře na začátku první vlny pandemie koronaviru – nebudeme si nalhávat – většina dětí nad prvním uzavřením škol jásala. I mnozí dospělí si dělali plány na úklid, odpočinek a splnění toho, co tlačili jako nesplněné před sebou. Jenže potom: týden doma – super, dva týdny – stačilo, tři týdny – a většina již volala po návratu. A to byl podnět pro naše paní vychovatelky. 

Učitelé učí on-line, asistentky pedagoga se distančně připojují. „Co máme dělat my?“ ptaly se vychovatelky. Moje odpověď jako ředitelky školy zněla: „Také se připojujte a pracujte s dětmi.“ Pohled vychovatelek nezapomenu – oči navrchu hlavy a v nich údiv, který naznačoval, že bych měla vyhledat odbornou pomoc. Ale já se nevzdala.


Čáp v éteru

Co k on-line družině potřebovaly? Vzhledem k tomu, že naše škola používá teamsy a všichni jsme prošli rychloškolením, neviděla jsem v připojení žádný problém. Společnou řeč jsme našli po první zkoušce bez dětí. Co takhle dát si „čáp ztratil čepičku“? A pak to najednou začalo. Vždyť to jde, vlastně s nimi mluvíme úplně stejně, jako by byli vedle nás nebo před námi. Pravda je, že když není zapnutá kamera a my mluvíme do černé obrazovky, připadáme si trochu jako mimozemšťani. Ale chceš pomoct? A tak se obrazovky postupně začaly plnit obličeji. Volali jsme si navzájem zpět, jaké to bylo. Ve středu odpoledne pro dvě děti, žádná sláva. Ale i pro jedno dítě má aktivita smysl. A postupně se na on-line družinu připojovalo čím dál víc dětí. A v hlavě se začaly rodit nápady, jak odpolední setkávání s dětmi obohatit. 

A proč mít vlastně odpolední družinu, když děti sedí u počítače dopoledne a učí se. S kým? Ti malí s rodiči. A že to jsou někdy doma nervy – home office, prvňáček, u druhého dítěte je pak už vlastně jedno, do které třídy chodí, když do toho na plotně přetekla polévka, zvoní pépéelka s dárky na Vánoce. Chvíle oddechu pro rodiče, chvíle bez dětí, klid na vypití kávy, načerpání sil a pozitivní nálady. Kromě tohoto bylo také odpoledním cílem školní družiny užít si zábavu, legraci s kamarády a učit děti samostatnosti. Vždyť nemohou nic zkazit. 


Placená zóna