Tsunami v Asii a psychosociální pomoc pro občany Česka

Jaký je vývoj a současný stav psychosociální pomoci, která je určena občanům Česka, kteří zažili přírodní neštěstí v jihovýchodní Asii 26. 12. 2004 (včetně likvidace následků), a jejich blízkým?Ministerstvo vnitra ČR centrálně zajišťuje od 27. 12. 2004 management psychosociálních činností při této krizové události. Řízením těchto činností bylo pověřeno Oddělení psychologie a sociologie odboru personálního MV ČR(OPS OPe MV), které je v nonstop krizové pohotovosti a má přímou informační výměnu s Ústředním krizovým štábem vlády ČR. Hasičský záchranný sbor ČR (HZS) zajišťuje skrze své psychology funkčnost sítě psychosociální pomoci v regionech.OPS OPe MV koordinuje součinnost řady institucí a jednotlivců v oblasti psychosociální pomoci - jsou to zejména: Ministerstvo zahraničních věcí ČR (MZV), Ministerstvo zdravotnictví ČR (MZ), Ministerstvo obrany ČR (MO),ČSA, Psychosociální intervenční týmy ČR, odborníci v CISM (Critical Incident Stress Management) atd. Spolupráce se zahraničím probíhá prostřednictvím Task Force on Crisis and Disaster (pracovní skupina pod Evropskou federacípsychologických asociací), kde OPS OPe MV zastupuje ČR.Základní krizový tým psychologů: Štěpán Vymětal (MV ČR), Marie Sotolářová (GŘ HZS ČR), Vivienne Soyková (MZ ČR), Bohumila Baštecká (Psychosociální intervenční týmy ČR), Blanka Čepická (CISM-databáze, kliničtípsychologové). Uvedení jsou zároveň garanty za svou oblast (rezort).Pro specifické psychologické činnosti byl dále na MV vytvořen Tým psychologické asistence MV (pro přímou práci v terénu) a Tým psychologické poradenské linky MV. Hlavní úkoly nyní zajišťované OPS OPe MV:1.Management psychosociálních činností2.Výměna informací (s Ústředním krizovým štábem ČR, Krizovým týmem psychologů, Evropskou federací psychologických asociací a dalšími subjekty)3.Tvorba funkční sítě psychosociální pomoci (od MV po regionální úroveň)4.Tvorba a distribuce informačních materiálů (letáků, příruček, adresářů, instrukcí - v tištěné a elektronické podobě)5.Provoz psychologické poradenské linky MV6.Činnost týmu psychologické asistence MV (monitoring a"psychologická první pomoc"na letištích, u odběrů DNA, první práce s pozůstalými...)7.Sběr a analýza dat, prognostika vývojeHlavní zásady: Klient má právo využít sítě psychosociální pomoci, která byla vytvořena speciálně pro tuto událost, a má právo být o této síti informován. Maximum"nejzávažnějších klientů"bude proaktivněvyhledáno. Klient má mít možnost si z nabídky psychosociální pomoci sám vybrat. Na prvním místě jsou zájmy klienta, pak až zájem institucí nebo vědy. Důvěrnost informací a profesionalita poskytovaných služeb musí být maximální.Klientem je nejen"událostmi zasažený turista"a jeho rodina, ale také pracovníci českých institucí, kteří se angažují v této věci.Hlavní kroky: Klientům je distribuována příručka"Informace pro české občany, kteří zažili přírodní neštěstí v zemích JV Asie, a pro jejich blízké", která obsahuje mj. adresář psychosociálních služeb v ČR. Je zdekontakt na:a) Psychologickou poradenskou linku MV, tel: 974 833 235, 603 190 617 (funkční od 27. 12. 2004 do odvolání). Určeno: turistům, jejich blízkým, lidem angažujícím se v řešení následků, profesionálům. Zaměření: krizováintervence, poradenství, zajištění další péče, přenos informací).b) Koordinátory psychosociální pomoci v krajích (14 psychologů HZS).c) Přímé regionální kontakty (cca 140) na vybrané klinické psychology, koordinátory a duchovní posttraumatické intervenční péče Policie ČR, vyškolené členy Psychosociálních intervenčních týmů, absolventy CISM, linky důvěry.Vzhledem k podmínkám, vývoji a povaze události byla v Česku zvolena cesta okamžitého stažení občanů z kritických oblastí do vlasti a psychologické práce s klientem po návratu do Česka.

Placená zóna

Štěpán Vymětal