Linkou důvěry disponuje každé větší město v Evropě. V České republice jich pracuje kolem třiceti. Představa, že na tyto linky volají především lidé, kteří si chtějí sáhnout na život, je naprosto mylná - volající hledají informace, potřebují se poradit nebo si popovídat… „Počet těch, kteří se s problémy nemohou nebo nechtějí obrátit na své blízké a raději využijí služeb linky důvěry je vysoký, u naší Modré linky čtyři až pět tisíc ročně,“ zmiňuje Bohuslava Horská, vedoucí brněnské Modré linky. Na linky důvěry se obracejí i příbuzní, učitel, lékař, kterého se tíživá situace druhé osoby dotýká a hledá způsob, jak se s ní vyrovnat nebo jak pomoct. Snadná dostupnost je hlavním pozitivem této služby. Mezi potřebami klientů LD dominuje oblast vztahů a problémů se sebou samým. „Linky důvěry mají navíc schopnost zachytit témata a problémy, která se v budoucnosti stanou problémy společensky významnými a diskutovanými. Například stále větší počet lidí uvízlých v dluhové pasti, mezi dospívajícími problémy s poruchami příjmu potravy, alternativními subkulturami, narůstající problémy se sebepoškozováním,“ doplňuje Danka Cieslarová, psycholožka a pracovnice Modré linky. Současný rozvoj českých linek důvěry probíhá především v oblasti internetového poradenství, které dobře odpovídá na požadavek snadné a okamžité dostupnosti, anonymity a bezpečí. (Modrá linka je jediným akreditovaným vzdělavatelem v této oblasti v ČR.) Problémem je nedostatečný společný postup linek důvěry při prosazování svých zájmů i nedostatečná společná prezentace široké veřejnosti a potencionálním uživatelům této služby. Oproti zahraničí jsou linky důvěry u nás mnohem méně využívány. Což ale může být dáno i tím, že nejsou tolik podporovány a jejich telefonní čísla nejsou součástí integrovaného záchranného systému. V sousedním Rakousku existuje pro linky důvěry označení „Telefonseelsorge“ s bezplatným číslem 142, odkud je volající přepojen, podobně jako při hovoru s hasiči, policií či záchrannou službou, do centra nejbližšího k místu volání. Brněnská Modrá linka byla na červencovém celosvětovém kongresu ve Vídni, jehož se zúčastnilo na dvanáct set zástupců linek z celého světa, jako první linka důvěry z ČR přijata za člena IFOTES - International Federation of Telefon Emergency Services. „Přidružené členství vnímáme jako velký krok kupředu pro hnutí linek důvěry v ČR vůbec,“ zdůrazňuje vedoucí linky Horská. České členství v mezinárodním společenství IFOTES znamená příležitost pro růst kvality, další vzdělávání či možnost účastnit se společných evropských projektů.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.