Navštěvování hudebních lekcí pravděpodobně podporuje rozvoj inteligence dětí a vede ke zlepšování jejich školních výsledků. Čím déle se děti hudebně vzdělávají, tím vyšší tento příznivý vliv na intelekt je. Vyplývá to z výsledkůstudie publikované v květnovém čísle časopisu Journal of Educational Psychology.Podle vedoucího výzkumného týmu, E. Glenna Schellenberga, navazuje aktuální studie na jeho starší práci z roku 2004, v níž byl u šestiletých dětí navštěvujících hodiny zpěvu a klavíru zjištěn signifikantně vyšší nárůst IQve srovnání s kontrolní skupinou dětí, které musely rok čekat na zařazení do hudebních kurzů.Nyní si Schellenberg položil otázku, zda je nárůst obecných rozumových schopností přímo úměrný délce hudebního vzdělávání (pokud dítě navštěvuje hudební lekce déle než rok). Studie se účastnily dvě skupiny dětí: jednutvořily děti ve věku 6-11 let, druhou mladší středoškoláci. U mladší skupiny bylo posouzeno IQ dětí, jejich školní prospěch a úspěšnost. Více než polovina dětí v této skupině navštěvovala lekce hudby - ať již soukroméindividuální anebo skupinové. Ve skupině středoškoláků bylo rovněž zjišťováno IQ a průměrný prospěch. Výzkumníci se dětí dotazovali, kolik let navštěvovaly hudební lekce a kolik let hrály na hudební nástroj.U mladších dětí bylo zjištěno, že každý měsíc hudebního vzdělávání navíc znamenal nepatrné zvýšení IQ (o zlomek bodu). Navštěvování hodin hudby po dobu šesti let znamená nárůstu IQ v průměru o 7,5 bodu ve srovnání s dětmi,které se hudbě nevěnovaly. U středoškoláků odpovídalo šestileté hudební vzdělávání nárůst IQ v průměru o 2 body ve srovnání s vrstevníky, kteří hodiny hudby nenavštěvovali.Uvedená výzkumná zjištění ukazují, že navštěvování hudebních kurzů je u dětí dobrým prediktorem vyššího intelektového potenciálu v pozdější době. Vyšší IQ přitom koresponduje také s lepšími školními výsledky.

Placená zóna

-red-ilustrační foto SAMphoto.cz/(c) PurestockX