Mezinárodní srovnávací výzkumy opakovaně ukazují, že v České republice existuje vysoká míra vzdělanostních nerovností. Výsledky žáků i dosažené vzdělání jsou silně závislé na jejich rodinném zázemí. Jednou z příčin této skutečnosti je rané rozdělování žáků do výběrových a nevýběrových škol, při kterém se uplatňuje právě rodinné zázemí, neboť děti jsou příliš malé, aby o sobě mohly rozhodovat samy, a předpoklady ke studiu jsou ještě obtížně rozpoznatelné. Vzdělaní a ambiciózní rodiče, kterým záleží na dětech a jejich budoucnosti, volí pro své děti výběrové školy, kde se na dalším rozvoji dětí podílejí vysokou měrou právě kvality třídního kolektivu. Ostatní děti zůstávají v méně podnětném prostředí. Dalším důvodem je neschopnost většiny českých škol pracovat s růzností, ať již v podobě rozdílů ve vědomostech a dovednostech žáků nebo odlišností kulturních.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.