JEDNOTNÉ ZKOUŠKY VYŽADUJÍ VĚTŠÍ SAMOSTATNOST

Nejenom maturity, ale také závěrečné zkoušky učňů se sjednocují. Na rozdíl od společné maturity, při níž jsou studenti zkoušeni ze všeobecných předmětů, v učebních oborech se zjišťuje, do jaké míry žáci zvládli svůj obor po stránce odborné a zda mají praktické dovednosti, které od nich zaměstnavatelé očekávají. Velký rozdíl je i v tom, že sjednocení závěrečných zkoušek nezpůsobuje kontroverze a školy je začínají používat dobrovolně. Text: Zoja Franklová, foto: archiv NÚV Při zavádění jednotných zkoušek neprobíhají žádné „generálky“. Škola, která se rozhodne využít jednotné zadání, podle něj připraví své závěrečné zkoušky, žáci po jejich složení dostanou normální výuční list a zároveň certifikát, že obstáli v jednotných zkouškách. „Složit zkoušky podle jednotného zadání se vyplatí, protože absolventi mají větší prestiž u zaměstnavatelů a snadněji seženou dobrou práci,“ říká Dana Kočková z Národního ústavu pro vzdělávání, který má reformu závěrečných zkoušek na starosti. Finančně reformu podporuje Evropská unie. Přestože nová závěrečná zkouška zatím není povinná, v posledních letech se k ní připojilo kolem 80 % škol.

Placená zóna