Z BLOGU ČESKÉ ÚČI: JAK NA PŘÍPRAVU

Máme novou kolegyni. Říkejme jí třeba Zuzanka. Je to milá holka. Právě dokončila peďák a těší se. Tedy, těšila se. Těšila se moc, než zjistila, že je to trošku těžší, než se na fakultě zdálo. Máme Zuzanku rády, a proto od nás dostává rady. Ta dnešní je o tom, jak se poprat s přípravou. Alespoň s jejím začátkem.

RADA PRVNÍ ZNÍ: Příprava, Zuzanko, prostě musí být. Já vím, jsi plná informací, máš po státnicích a spoustu toho znáš. To přece dáš, říkáš si. Jenže, než vlezeš do třídy, je fakt třeba si všechny informace, které chceš na děti             vylít, projít a vybrat jen ty nejnutnější. Úhledně a logicky je poskládat, myslet při tom na ty chytré i na ty, kterým to zrovna moc nejde. Hele, dělám tuhle práci dvacet let a fakt si nedovolím přijít do třídy bez přípravy,                     vždycky ji mám aspoň v hlavě.                         

RADA DRUHÁ ZNÍ: Udělej si výpisky - sama pro sebe. Uvědomíš si, co chceš vlastně předávat. Pak ty výpisky vezmi a podtrhej, co opravdu je třeba říct. Zdá se ti toho málo? Neboj, ještě ti určitě zbude na příště. Máš? Paráda.                         

RADA TŘETÍ ZNÍ: Zformuluj si cíl. Naprosto věcně a konkrétně si řekni, co po dětech budeš chtít. S čím opustí tvou hodinu. Co doma odpovědí, až se jich rodiče zeptají: „Tak co bylo na ájině, na dějáku, na češtině?“ Ale buď,         Zuzanko, opravdu konkrétní! Například takhle.                                                     

Téma: Sloveso být - cíl: Vyčasují sloveso být a použijí je ve třech předložených větách. (Co odpoví doma? Umím vyčasovat být a správně jsem ho doplnil do tří vět! -úspěch!!!)                                                     

Téma: Zvuková stránka jazyka - cíl: doplní do tabulky párové souhlásky, vysvětlí pojem spodoba znělosti (Co odpoví doma? Ve výslovnosti se některý souhlásky pletou, třeba t a d, ty jsou párový. Jinak vyslovujeme slovo               „shoda“ my a jinak paní učitelka z Brna, jde tam vo podobu znělosti. Tak aspoň něco!!!) 

RADA ČTVRTÁ: No, a když máš, Zuzko, cíl, hned si vytvoř něco, čím ověříš, že jsi ho s dětmi opravdu naplnila. Může to být testík, tabulka, text s vynechanými slovy, početní příklad atd. V uvedeném případě - tři věty na využití tvarů slovesa být, tabulka na doplnění párových souhlásek a ústní cvičení na spodobu znělosti.                                                     Když tohle, Zuzanko, uděláš, máš to nejtěžší za sebou.        Tu omáčku uprostřed, tu si vysvětlíme příště.   

Držíme palce, Zuzanky!                         

Ukázky z blogu Hany Prchlíkové.                                                     Více na http://uuci.blog.cz    

Placená zóna