Kvalifikace je pojem, který všichni pedagogové chápou; jedná se o předepsaný stupeň vzdělání a z něho vyplývající kompetence k vyučování na příslušném stupni vzdělávání. Proto se pedagogové podle zákona dělí na kvalifikované anekvalifikované. Nechci polemizovat o tom, že kromě vzdělání je pro práci s dětmi potřeba ještě"něco jiného", protože opravdový vztah a láska k dětem a učitelský talent se nedají změřit a často nejsou v přímé úměře svyšším vzděláním.Chtěla bych jen upozornit na problém, který je opravdu jen ve školství. V jiných resortech jsou také podmínky pro výkon povolání - dosažené středoškolské nebo vysokoškolské vzdělání, ale je jedno, zdali je"paninženýr"chemik, strojař či z jiného oboru, ekonoma nikdo nepřezkušuje proto, že promoval před sametovou revolucí. Ve školství jsme pro"škatulky". Má-li pedagog ukončené vysokoškolské studium a titul Mgr. prodruhý stupeň ZŠ, je v páté třídě nekvalifikovaný, právě tak jako prvostupňový pedagog v šestce. Jistě didaktika a metodiky pro příslušný věk jsou důležité, ale po určité praxi (2-3 roky) a vysokoškolském vzdělání se rozdílnepozná, spíše záleží na tom, zda si pedagog s příslušnou věkovou kategorií"rozumí".V naší mateřské škole z pěti učitelek má jen jedna vysokoškolský diplom pedagogické fakulty pro práci s dětmi a mládeží a titul Mgr. - u nás je nekvalifikovaná. V mateřské škole pracuje již 6 let ke spokojenosti dětí,rodičů a své vlastní. V současnosti není pro její budoucnost v mateřské škole jiné řešení, tak magistra studuje na bakaláře předškolní výchovy. Mimochodem o toto vzdělávání je právem velký zájem - tak"zabírá místo"některé jiné kolegyni se vzděláním středoškolským.Máme sklon brát si vzory ve světě. Co kdybychom se protentokrát inspirovali na Slovensku. Vzdělávání pedagogů předškolní výchovy a prvního stupně je společné - možná, že by se podobné"bourání škatulek"hodilopři slučování mateřských a základních škol i u nás. Zajímal by mě názor ze škol i pracovníků MŠMT.

Placená zóna

Hana Procházková, MŠ Pohádka, Hradec Králové