Rubikon sází na jistotu

Jak ukázal nedávný průzkum, třicet procent mladistvých ve věku 15 až 17 let vyzkoušelo hazardní hry. Nezodpovědné rozhodování a riziko vzniku závislosti však není spojené jen s vysedáváním u hracích automatů.


Příležitost k sázení máme vždy po ruce – v mobilu nebo tabletu. První zkušenosti s on-line hraním a sázením (např. u nelegálních společností nebo na zahraničních webech) získávají už desetileté děti. Atraktivnější alternativou zákazů může být pro náctileté nácvik zodpovědného rozhodování v běžném životě i v náročných situacích. 


 


Trénink jménem Rubikon


„I my dospělí děláme mnohdy v životě kroky, které nemáme dobře promyšlené,“ říká vedoucí projektu Rubikon Petr Vinš. „Děti mají zkušeností méně. Často spoléhají na náhodu, neumějí rozpoznat rizika a dohlédnout k důsledkům.“ Rubikon, preventivní projekt, který se snaží přiblížit žákům rizika nejen sázení, ale nezodpovědného rozhodování vůbec, pracuje formami, na něž teenageři slyší.


Pedagog Jiří Veverka, jenž učí humanitní předměty na ZŠ T. G. Masaryka v Komárově, využívá náměty z Rubikonu ve výuce. Škola je podle něj zaměřená především na vědomosti. „Chybí dovednosti – aby děti uměly v praxi použít to, co ve škole nasají. Rubikon přináší nabídku situací, kdy se děti musí rozhodnout, co a jak dál. Jestli sázet, nebo nesázet, ale taky na co v životě vsadit. Na náhodu? Na vědomosti? Na přátele? Pro žáky je daleko stravitelnější, když se s pravidly, která existují ve společnosti, seznamují formou hry, než když se před ně někdo postaví a vykládá.“


V 7. třídě využil Jiří Veverka náměty z Rubikonu například při tématu voleb. „Řekneme si, co je volební právo, do čeho se v ČR volí, a pak si to zkusíme zahrát. 2–3 skupiny dětí představují jednotlivé strany. Připraví si volební program, kterým budou oslovovat ostatní.“


Rubikon nabízí výukové programy, soutěže pro třídní kolektivy i on-line hru, při níž žáci procházejí různými typy rozhodování. Nebo mají na základě vyhodnocení informací z příběhu rozhodnout, zda se skutečně stal.


Rubikon on-line mohou hrát žáci ve škole i doma na svém počítači. „Osobním prožitkem přicházejí na to, že nemohou dát jen na náhodu, ale že k zodpovědnému rozhodnutí potřebují informace a dovednosti. Pak můžou být schopni rozpoznat riziko,“ říká Petr Vinš.


 


Superfinále s Patrikem


„Když jsme ve škole dělali Rubikon poprvé, hráli jsme s žáky týmovou hru na přežití. Podstatou bylo rozhodnout se, co si s sebou vzít na poušť,“ líčí Vlaďka Lukešová, která pracuje v ZŠ Žebrák jako vychovatelka v družině. „Žáci na základě svých znalostí také odhalovali totožnost tajemné osoby a vyzkoušeli si různé aktivity v herně. Zpočátku dost riskovali, klidně vsadili vše na náhodu. Teď už víc přemýšlejí, nechtějí jít tak bezhlavě do rizika,“ dodává.


V letošním školním roce oslovila Vlaďka Lukešová svého kolegu Jiřího Veverku a Michaelu Šlosarovou ze ZŠ Hořovice. Po školních kolech společně uspořádali 28. února projektový den – superfinále Rubikonu v žebráckém kulturním klubu. Zúčastnili se ho žáci 7. a 8. tříd. Části z nich učitelé nejprve připravili atmosféru herny. Byly v ní různé deskové hry, žáci dostali „peníze“ rubikoňáky a v jednotlivých disciplínách mohli uzavírat sázky.


Soutěžní týmy ze všech škol mezitím čekalo netradiční divadelní představení o patnáctiletém Patrikovi, který po prvních úspěšných sportovních sázkách začal ztrácet nad on-line sázením kontrolu. Ve chvíli, kdy jako jediné řešení vidí útěk z domova, vstupují diváci do děje. Nejen proto, aby rozhodli, kam se bude děj ubírat dál, ale hlavně do jakého okamžiku v minulosti ho mají vrátit a pak ho změnit tak, aby se Patrikův život tolik nezkomplikoval. „Příběh není tak úplně vymyšlený,“ potvrzuje představitel Patrika Jakub Šebesta ze souboru Divadelta. Členové souboru mají kromě DAMU vystudovanou i pedagogiku nebo psychologii – a na kontaktu s žáky je to znát.


V rámci Rubikonu objíždí Divadelta školy s příběhem o Patrikovi už druhý rok. V repertoáru má i představení na téma šikana, závislosti či rizika internetu. „My téma jen nakousneme. Není výjimkou, že se někdo přihlásí, že má taky takovou zkušenost nebo že ji prožil s někým blízkým. Proto si myslíme, že je dobře, když to slyší učitel nebo školní psycholog, aby mohli případný problém řešit,“ doplňuje Jakub Šebesta.


V průběhu letošního roku navštíví Rubikon žáky v Ústeckém, Plzeňském a Jihomoravském kraji. Všichni zájemci o aktivity, které Rubikon nabízí, se však mohou přihlásit na www.projektrubikon.info. Učitelé tu najdou metodické video, žáky zaujme Rubikon Quest klub – jeho členy se stanou, když natočí a pošlou video. Do 15. června se mohou zapojit i do soutěže o outdoorovou kameru.


 



Příležitost k sázení máme vždy po ruce – v mobilu nebo tabletu. První zkušenosti s on-line hraním a sázením (např. u nelegálních společností nebo na zahraničních webech) získávají už desetileté děti. Atraktivnější alternativou zákazů může být pro náctileté nácvik zodpovědného rozhodování v běžném životě i v náročných situacích. 


 


Trénink jménem Rubikon


„I my dospělí děláme mnohdy v životě kroky, které nemáme dobře promyšlené,“ říká vedoucí projektu Rubikon Petr Vinš. „Děti mají zkušeností méně. Často spoléhají na náhodu, neumějí rozpoznat rizika a dohlédnout k důsledkům.“ Rubikon, preventivní projekt, který se snaží přiblížit žákům rizika nejen sázení, ale nezodpovědného rozhodování vůbec, pracuje formami, na něž teenageři slyší.


Pedagog Jiří Veverka, jenž učí humanitní předměty na ZŠ T. G. Masaryka v Komárově, využívá náměty z Rubikonu ve výuce. Škola je podle něj zaměřená především na vědomosti. „Chybí dovednosti – aby děti uměly v praxi použít to, co ve škole nasají. Rubikon přináší nabídku situací, kdy se děti musí rozhodnout, co a jak dál. Jestli sázet, nebo nesázet, ale taky na co v životě vsadit. Na náhodu? Na vědomosti? Na přátele? Pro žáky je daleko stravitelnější, když se s pravidly, která existují ve společnosti, seznamují formou hry, než když se před ně někdo postaví a vykládá.“


V 7. třídě využil Jiří Veverka náměty z Rubikonu například při tématu voleb. „Řekneme si, co je volební právo, do čeho se v ČR volí, a pak si to zkusíme zahrát. 2–3 skupiny dětí představují jednotlivé strany. Připraví si volební program, kterým budou oslovovat ostatní.“


Rubikon nabízí výukové programy, soutěže pro třídní kolektivy i on-line hru, při níž žáci procházejí různými typy rozhodování. Nebo mají na základě vyhodnocení informací z příběhu rozhodnout, zda se skutečně stal.


Rubikon on-line mohou hrát žáci ve škole i doma na svém počítači. „Osobním prožitkem přicházejí na to, že nemohou dát jen na náhodu, ale že k zodpovědnému rozhodnutí potřebují informace a dovednosti. Pak můžou být schopni rozpoznat riziko,“ říká Petr Vinš.


 


Superfinále s Patrikem


„Když jsme ve škole dělali Rubikon poprvé, hráli jsme s žáky týmovou hru na přežití. Podstatou bylo rozhodnout se, co si s sebou vzít na poušť,“ líčí Vlaďka Lukešová, která pracuje v ZŠ Žebrák jako vychovatelka v družině. „Žáci na základě svých znalostí také odhalovali totožnost tajemné osoby a vyzkoušeli si různé aktivity v herně. Zpočátku dost riskovali, klidně vsadili vše na náhodu. Teď už víc přemýšlejí, nechtějí jít tak bezhlavě do rizika,“ dodává.


V letošním školním roce oslovila Vlaďka Lukešová svého kolegu Jiřího Veverku a Michaelu Šlosarovou ze ZŠ Hořovice. Po školních kolech společně uspořádali 28. února projektový den – superfinále Rubikonu v žebráckém kulturním klubu. Zúčastnili se ho žáci 7. a 8. tříd. Části z nich učitelé nejprve připravili atmosféru herny. Byly v ní různé deskové hry, žáci dostali „peníze“ rubikoňáky a v jednotlivých disciplínách mohli uzavírat sázky.


Soutěžní týmy ze všech škol mezitím čekalo netradiční divadelní představení o patnáctiletém Patrikovi, který po prvních úspěšných sportovních sázkách začal ztrácet nad on-line sázením kontrolu. Ve chvíli, kdy jako jediné řešení vidí útěk z domova, vstupují diváci do děje. Nejen proto, aby rozhodli, kam se bude děj ubírat dál, ale hlavně do jakého okamžiku v minulosti ho mají vrátit a pak ho změnit tak, aby se Patrikův život tolik nezkomplikoval. „Příběh není tak úplně vymyšlený,“ potvrzuje představitel Patrika Jakub Šebesta ze souboru Divadelta. Členové souboru mají kromě DAMU vystudovanou i pedagogiku nebo psychologii – a na kontaktu s žáky je to znát.


V rámci Rubikonu objíždí Divadelta školy s příběhem o Patrikovi už druhý rok. V repertoáru má i představení na téma šikana, závislosti či rizika internetu. „My téma jen nakousneme. Není výjimkou, že se někdo přihlásí, že má taky takovou zkušenost nebo že ji prožil s někým blízkým. Proto si myslíme, že je dobře, když to slyší učitel nebo školní psycholog, aby mohli případný problém řešit,“ doplňuje Jakub Šebesta.


V průběhu letošního roku navštíví Rubikon žáky v Ústeckém, Plzeňském a Jihomoravském kraji. Všichni zájemci o aktivity, které Rubikon nabízí, se však mohou přihlásit na www.projektrubikon.info. Učitelé tu najdou metodické video, žáky zaujme Rubikon Quest klub – jeho členy se stanou, když natočí a pošlou video. Do 15. června se mohou zapojit i do soutěže o outdoorovou kameru.


 


Daniela Kramulová