Nebojte se kreativity při vyučování

Proč je v dnešní době kreativita neboli tvořivost nezbytná? Proč je nezbytné se podílet na podpoře tvůrčího myšlení žáků? Jakým způsobem je možné v žácích podporovat kreativní přístup? A je to vůbec v silách pedagogů? Pojďme se pokusit tyto otázky kreativně zodpovědět.


Co to vlastně kreativita je? Smyslem tvořivého přístupu je nalézání nových, někdy též neobvyklých pohledů na řešení problémů. Dnešní svět velmi rád využívá a mnohdy i nadužívá stimulační slova. Slovo „kreativita“ není rozhodně výjimkou. Firmy shánějí kreativní lidi, zadané úkoly a jejich zadavatelé vyžadují kreativní přístup, neznámá není ani pozice tzv. kreativce ve firmách. S ohledem na to, že škola má děti připravovat pro reálný život, je nezbytné vnímat potřeby a trendy ve společnosti.


Navzdory tomu, že se z požadovaného tvůrčího přístupu stává téměř fenomén, jde o běžnou věc, kterou využíváme stále. Někdy více, někdy méně, nejen v práci při plnění úkolů, ale i ve škole a doma. Otázkou však je, jak lze z pozice pedagogů co nejvíce v dětech a žácích nezávisle na stupni vzdělávání kreativitu podporovat? 


Placená zóna

Přemysl Doležal
Přemysl Doležal

lektor, trenér, konzultant