Škola jako firma

Je možné řídit školu jako firmu, jak se občas ozývá na školeních či v různých příručkách pro ředitele?

Ne. Ve škole je jiné prostředí. Jeden příklad za všechny: zákoník práce, odměňování a minimální mzda – odchod „nežádoucího“ zaměstnance. Ředitel školy musí umět víc než ředitel firmy.

Pavel Kocián,20. základní škola Plzeň




Jelikož jsem nikdy firmu neřídil, neumím to posoudit. Já se už skoro třicet let snažím řídit školu dle svého nejlepšího vědomí a svědomí a stejně bych řídil i firmu. 

Zdeněk Dolanský, ZŠ Koloděje


Škola je natolik specifické zařízení, že řídit ji jako firmu není úplně možné. 

Rostislav Pytlík, ZŠ Ostrava-Hrabůvka


Škola jako firma je příručková floskule. Ředitel nemá ani sekretářku, každá stížnost míří přímo na něj. Nemá, jak odměnit aktivní lidi a vyhodit ty pasivní. Je zavalen byrokracií, a ještě musí i učit, jako by ředitel strojírny chodil k soustruhu.

Jiří Procházka, ZŠ Pardubice


Zažil jsem i období (pozdní 90. léta), kdy naprosto vážně zaznívaly hlasy, že ředitel školy by vůbec neměl být vzděláním učitel, ale spíš manažer a ekonom. Dneska už zase platí, že naše hlavní úloha je vedení pedagogického procesu. Jsou zásady, které by měly platit ve škole i ve firmě (efektivita, profesionalita, komunikace s klientem) a na druhé straně jsou věci, které se srovnat nedají. Například hlavním cílem firmy je zisk, hlavním cílem školy kvalitní vzdělávání – to je zcela jiný pohled na věc. V některých soukromých školách se tyto koncepce celkem zajímavě střetávají.

Michal Černý, ZŠ Praha-Klánovice


Určitě jde použít prvky, jako je firemní kultura, management vyšší i střední, vize, společné cíle, strategie vedoucí k úspěchu, kooperace, analýzy i prognózy. Dnes je situace ve školách velmi autonomní. V každé vzniká svébytná kultura na základě vzájemné podpory a diskuse. Významnou roli hraje management, ovšem bez spolupracujících učitelů by se nikam nedostal. K tomu hodně pomáhají principy dobře fungující firmy.

Martina Thumsová, ZŠ Mendelova, Praha 4 


Soukromou školu lze řídit jako firmu. Je-li ale škola zřízena obcí nebo městem, tak určitě ne.

Broněk Králíček, ZŠ Pomezí, Svitavy


Řídit školu jako firmu nejde. Škola je svět sám pro sebe stejně jako stát. Stát taky nemůžete řídit jako firmu. 

Radko Sáblík, Smíchovská střední průmyslová škola


Záleží na typu školy. Naše škola je skoro firma. Máme teoretické i praktické vyučování, domov mládeže, jídelnu, vlastní kuchyň. Manažerské a organizační schopnosti jsou tu zapotřebí. Ale škola jako taková především vychovává, tam jsou potřeba základní pedagogické znalosti.

Andrzej Bartoš, Střední polytechnická škola, Brno


Jan Nejedlý