Online archiv

Vydání: 5/2018

Plachý Oscar pro našeho spolupracovníka

Jan Nejedlý, 5/2018
Výtvarník Jaromír Plachý, který dlouhodobě spolupracuje s naším časopisem, získal nedávno na festivalu Independent Games v San Francisku hlavní cenu za audiovizuální zpracování počítačové hry Chuchel. Toto ocenění je považováno za „herního Oscara“ pro nezávislou tvorbu.

Hudba bourá bariéry

Jan Nejedlý, 5/2018
Ondřej Ládek (* 1979) je znám v hudebním světě pod přízviskem Xindl X. Byl skutečně takovým prevítem, jak hlásá jeho pseudonym, nebo jde jen o profesionální mimikry někdejšího premianta? Jak to vůbec Xindlovi, jenž je velmi oblíben i u mládeže, ve škole šlo a jak na léta prožitá ve školních lavicích vzpomíná?

Odporná představa Michala Viewegha

Jan Nejedlý, 5/2018
Kolem spisovatele Michala Viewegha je opět živo. Po čtvrtstoletí změnil kmenové nakladatelství, přičemž roztržku s ex-nakladatelem barvitě popsal v médiích. Vzhledem ke klesajícím prodejům spisovatelových románů mu někdejší spolupracovník prý doporučil, aby si sehnal práci, že psaní ho už neuživí. „Uvažoval jsem, že bych v Sázavě mohl učit na místní základce, jsem vystudovaný učitel, nic jiného než učit neumím,“ nechal se slyšet prozaik, načež dodal: „Ale nevím, jestli bych měl v šestapadesáti letech nervy na pětadvacet hodin týdně před pětadvaceti puberťáky.“ Nakonec se nad tou představou doslova otřásl hnusem: „To by byla taková drastická změna, že bych ji taky nemusel přežít.“ Chápeme, že po letech života úspěšného umělce na volné noze by byl přesun do školství skutečně ledovou sprchou, nicméně kantoři učí puberťáky i v mnohem pokročilejším věku. Ale třeba toto interview přiměje k zamyšlení kohosi na příslušných místech, kdo posílá kantory za katedru klidně i se sedmi křížky na hřbetu.

Traktor značky Cermat

Jan Nejedlý, 5/2018
I letošní přijímačky na střední školy provázel bouřlivý ohlas. Nejvíce žáky „zaujala“ matematická úloha s traktorem, do jehož zadního kola se zaklínila tuba s barvou, jež patlala na silnici skvrny. Cermat chtěl vědět, v jaké „výšce nad zemí byl střed zadního kola traktoru“.

Co letí u dětí: Inteligentní plastelína

Jan Nejedlý, 5/2018
Lamentují-li rodiče nad dnešními dětmi, že jsou pohlceny virtualitou, zatímco malý Bobeš ze stejnojmenné knihy pana Plevy si vydržel hrát celé odpoledne s utrženým ouškem od hrnečku, pak neznají inteligentní plastelínu.

Tvořivá geometrie

Zora Mašatová, 5/2018
Pracovní sešit Anny Weltmanové Tohle už vůbec není matematika, který navazuje na předešlý svazek Tohle není matika, uvozuje „cool“ podtitul této série Knížka aktivit, které úča nesmí vidět.

Klíšťata a školáci v přírodě

Daniela Kramulová, 5/2018
V plném proudu nejsou jen školy v přírodě, ale i sezona klíšťat. Pravděpodobnost, že alespoň jeden z žáků klíště chytí, je poměrně vysoká. Studovat ovšem před odjezdem mapy výskytu infikovaných parazitů není nejlepší nápad – to bychom mohli dospět k závěru, že je riskantní i vyvenčit psa v parčíku před domem. Informace o prevenci a správném odstranění klíštěte jsou podstatně užitečnější.

Jak se učit na opáčko?

Daniela Kramulová, 5/2018
Opět jsou tady závěrečné písemné práce a zkoušení, které může ovlivnit výslednou známku na vysvědčení. Možná by dětem i jejich rodičům přišlo vhod pár doporučení a tipů, jak se učit co nejefektivněji.

Zpívejte s dobou!

Jiří Karban, 5/2018
Pokud hledáte inspiraci pro další projektové dny na vaší škole – se zaměřením na poznávání novodobé historie – prolistujte starší učebnice hudební výchovy a zpěvníky. Nácvik a interpretace zapomenutých melodií jsou vhodnými prostředky pro vytvoření dobové atmosféry, v níž vyrůstala některá z předchozích generací.

Radost ze slohu

Jiří Lacman, 5/2018
Psaní slohových prací nemusít být vůbec nuda. Burza nápadů, kterou zprostředkovávají různé učitelské weby, nabízí přehršel námětů, jak oživit skomírající hodiny češtiny.

Škola, kde učí i máma, táta a kamarádi

5/2018
Jak škola, kde neučí jen pedagogové, funguje? A jak se v ní děti cítí a co jim takové učení přináší?

Kurz prvního rande

Jiří Karban, 5/2018
Čekat s květinou u kašny na náměstí a ještě předtím napsat zamilovaný dopis. Ne, to už se nenosí. To je výjev ze starého světa. Dnes stačí nabalovat holky či kluky esemeskami nebo ataky na sociálních sítích. Je to rychlé, často zábavné a prý existuje větší možnost výběru. Překážky, na které při seznamování narážely předchozí generace, jsou zapomenuty. Možná přišel čas je připomenout.