Česká školní inspekce již několik let věnuje systematicky pozornost oblasti managementu a řízení škol. Tuto oblast nalezneme v rozsáhle zpracované Výroční zprávě za rok 2024. V dlouhodobém výhledu lze očekávat, že rovina profesních kompetencí pedagogických pracovníků ve vedoucích funkcích bude nabývat stále většího významu. Otázkou však zůstává, zda je systémově tato otázka dostatečně řešena. Zejména oblast řízení předškolních zařízení a problematika řízení lidských zdrojů je pro mnohé stále výzvou.
Nutným předpokladem kvalitního pedagogického vedení školy je vlastní profesní rozvoj členů vedení školy. Ředitel by měl systematicky vyhodnocovat stav ve všech důležitých oblastech pedagogických procesů (vzdělávání), ale i v oblasti řízení školy a úrovně tzv. profesních kompetencí pedagogických pracovníků, na úrovni měkkých dovedností. Vedení školy provádí systematické hodnocení práce pedagogů a mělo by pravidelně poskytovat užitečnou zpětnou vazbu k práci pedagogického týmu. Na základě hodnocení je nutná kooperace vedení školy s pedagogy v oblastech jejich dalšího profesního rozvoje. Ředitel školy je osobností, která by měla úspěšně motivovat pedagogy k sebehodnocení a ke vzájemnému poskytování užitečné zpětné vazby, aktivně a účinně podněcovat profesní rozvoj pedagogů efektivními formami a vytvářet podmínky pro jejich úspěšnou realizaci.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.