Ráda bych se s vámi podělila o své zkušenosti a reagovala na článek z Informatoria 8/2006 „Polední klid není pro každého“. Souhlasím s autorkou, že malý odpočinek prospěje všem dětem. Ale co potom? Jako problém se mi jeví žádat rodiče, aby si „nespavce“ brali domů po obědě, neboť jsou často v době odpočinku dětí v práci, tudíž o vyzvednutí dítěte z mateřské školy nemůže být ani řeč. V naší mateřské škole, která má dvě heterogenní třídy, se nám osvědčilo toto řešení: po obědě si menší děti z obou tříd odvede do ložnice jedna z učitelek, které mají odpolední službu. Druhá převezme starší děti a má pro ně připravený program. Nejprve si i ony odpočinou, mohou si přitom půjčit z proutěného koše polštářek i deku. Po pohádce, která někdy slouží i jako motivace k další činnosti, se věnují předškolní přípravě - každý den z jiné oblasti. S rodiči je domluveno, že pokud bude odpočinek v ložnici potřebovat i někdo ze starších dětí, mohou o něj ráno při příchodu požádat a dítě po obědě bude odpočívat v ložnici s menšími. Jednou týdně, když máme po obědě pedagogickou poradu, se pohádky zúčastní všechny děti společně a starší děti mají místo předškolní výchovy sportovní kroužek. U starších dětí se nám osvědčil odpočinek dlouhý asi 30 minut. Menší děti odpočívají od 13.00 do 14.15, pokud má někdo potřebu spánku větší, necháváme ho po dohodě s rodiči „dospat“ i do 15 hodin. Náš model je organizačně trochu náročnější a vyžaduje od učitelek jistou pružnost a ochotu přizpůsobit se potřebám dětí. Zatímco se skupina mladších dětí osvěží spánkem, starší děti, hrdé na to, že patří do skupiny předškoláků, se mohou něco nového naučit.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.