Na naší škole nám záleží

Martin Chvál Praha, Portál 2018

Jak se měří kvalita školy? Co se skrývá za tajuplnými slovy evaluace a autoevaluace? Co nám pomůže posoudit, jak děláme svou práci, kde jsou naše leckdy i skryté možnosti a v čem bychom mohli naopak přidat? Na to vše odpovídá kniha Martina Chvála Na naší škole nám záleží. Zamýšlí se v ní nad školou jako nad živým organismem, který se může vyvíjet, ale někdy i stagnovat. V úvodní kapitole se autor věnuje vizím, cílům, které k našemu (nejen) pedagogickému působení patří. Co svou prací sledujeme? Je naše škola bezpečným prostředím pro děti i pedagogy? Autor v knize také řeší týmovou práci. Ve školách pracuje učitel v mikrotýmu, což na základní škole obnáší práci jednotlivce, ve škole mateřské pak dva pedagogy a případně i asistenta. Jak to zařídit, aby se jednotlivci stali týmem, aby se nebáli svých kolegů? Rodiče dětí pak velmi zajímá, co se děti ve škole naučily, i proto je tedy třeba sledovat vzdělávací výsledky žáků a myslet na to, jak by se dalo zařídit, aby si děti z výuky odnesly co nejvíce. Martin Chvál k tomu všemu poskytuje praktické návody, uvádí příklady z praxe i ukázky různých hodnoticích škál a dotazníků. Vybízí učitele k otevřenosti, flexibilitě a odvaze, které jsou třeba k tomu, abychom dokázali změnit svůj přístup, zhodnotit, čeho se držet a co naopak moc nefunguje. K tomu samozřejmě patří bezpečné prostředí, v němž se učitel nemusí bát, že „cokoliv řekne, bude použito proti němu“.


Čtivá a velmi praktická kniha by neměla uniknout pozornosti ředitelů všech stupňů škol a užitečná bude i pro samotné pedagogy. Dobrá práce se totiž nedá provádět bez pravidelné sebereflexe, kterou může provádět každý sám a neměla by chybět v týmové práci školního sboru. Bez kvalitního sebehodnocení totiž nikdy nevytvoříme funkční třídní a školní vzdělávací program a hlavně nám nebude ve škole dobře.


Jana Pokorná


-red-