Online archiv

Vydání: 8/2023

Jako ryba ve vodě

Matěj Toman, 8/2023
Nejvíce přihlášek na plavání nad rámec toho ve školách hlásí plavecké kurzy na podzim. Po létě jsou děti na koupání zvyklé, a tak rychle přivyknou i pravidelným návštěvám bazénu. Trenéři je tu naučí dovednostem, díky nimž budou ve vodě jistější a změní se z tzv. pasivních plavců v aktivní.

Za vším hledej ředitele

Jitka Neradová, 8/2023
Současní zákonodárci přišli během léta s výbušnou myšlenkou, že za vším stojí ředitel(ka). Učitelé budou pískat podle jejich not. Alespoň tak mluví novela zákona o pedagogických pracovnících. Ředitel by prý měl být více lídrem a učitelé musí poslouchat.

Hodiny dějepisu s Lustigem

8/2023
Tachles, Lustig, čili „K věci, pane Lustigu“, je název knižního rozhovoru, který pořídil Karel Hvížďala (ročník 1941) se spisovatelem Arnoštem Lustigem (1926–2011). Kniha vyšla poprvé, v takové ur-verzi těsně před Lustigovou smrtí. Teď vychází ve formátu audioknihy.

Terapie Karkulkou

Kateřina Cajthamlová, 8/2023
Freude, Freude, Freude, vždycky na tě dojde. Říkávalo se za našich mladých let. A já si na tohle pořekadlo v poslední době často vzpomenu, když za mnou na psychoterapii chodí mladí lidé, kteří si stěžují, jak byli vychováni – a ze svých neúspěchů, trablů i dalších konfliktů s realitou svého dospělého života obviňují rodiče. Nejčastěji matku, méně často otce nebo prarodiče.

Levák, nebo pravák?

Lucie Vřešťálová, 8/2023
S určováním leváctví a praváctví se v naší společnosti setkáváme především v souvislosti s nástupem do školy. Dítě by si mělo zvolit, kterou rukou bude psát a kreslit. Tento krok se nemusí zdát příliš podstatný, ale realita je zcela jiná. Určení psací ruky podle současných testů je často chybné a může mít velký vliv na kvalitu života v mnoha ohledech. A to nejen v dětském věku, ale i v dospělosti.

Učitele potřebujeme celý život

Jiří Karban, 8/2023
Mnozí z nás mívají problém s vnímáním, vyhodnocováním a projevováním zpětných vazeb. Ve vyhrocených případech je odmítáme. Nedochází nám, že si tím komplikujeme život a zřejmě o něco přicházíme. V rodině, ve škole, ve společenských vztazích.

Pípa v kabinetu

Sabrina Karasová, 8/2023
Syndrom vyhoření postihuje pracovníky jakýchkoliv profesí – kosmonauty i prostitutky. Pedagogové však k němu mohou být náchylnější. Jak se s tímto stavem vypořádávají vaši kolegové?

Maminkou v Americe

8/2023
Moje nejbližší kamarádka Jacqueline je Američanka. Seznámily jsme se na střední škole v Ohiu během mého výměnného pobytu v USA. Od té doby se pravidelně navštěvujeme a jsme v denním kontaktu přes platformu WhatsApp. Obě máme děti předškolního věku, a tak si vyměňujeme zkušenosti. Jsme často velmi překvapené, jak moc se americký systém a přístup k rané péči o děti odlišuje od českého.

Síla rozumu v bláznivé době

8/2023
Síla rozumu v bláznivé době je knížka do každé domácnosti. Dvacet kapitol o kritickém myšlení lze vzít do výuky i v létě k vodě. A co teprve když máte možnost povídat si s autorem knihy Jánem Markošem – učitelem, filozofem, lektorem kritického myšlení a šachovým velmistrem. Váží každé slovo. A svou tvorbou přispívá k tomu, aby nám budoucnost nedala šachmat.

Nečmárej na vlaky, najdi si holku

Jan Nejedlý, 8/2023
České dráhy rozjely kampaň Společně za čisté vlaky zaměřenou proti sprejerům. Pravdou je, že divoké graffiti často hyzdí vlakové soupravy, z nichž mnohdy není ani vidět ven. Odstraňování tohoto vandalismu stojí dráhy navíc miliony.

Rusové a Ukrajinci v české třídě

Jan Nejedlý, 8/2023
Jak byste vyřešili rvačku ruských a ukrajinských žáků v české škole, kdy jedni velebí Putina a nadávají spolužákům do nacistů, zatímco druzí jim to splácí pěstmi? Setkáváte se s podobnými konflikty na vaší škole? Jde jim předcházet? A lze v tomto případě zachovat vyváženost pohledů na věc?

Odchod z ráje

Jan Nejedlý, 8/2023
Říjnové číslo Rodiny a školy je nabité tématy, stejně jako je aktuální čas ve škole nabit událostmi a dramaty. Hned na začátku se věnujeme stále častějším konfliktům ukrajinských a ruských žáků v českých školách. Válečná realita se totiž přenáší i na děti. Sám jsem toho byl svědkem.