Pokud se vydáme na vnější cestu, zároveň můžeme zahájit i tu vnitřní. Budeme-li kráčet vědomě, poznáme nejen krásy přírody, ale i sami sebe.
Každá cesta začíná a končí chůzí. Chůze je esenciální lidská činnost. Je to jedna z prvních aktivit, které chce dítě zvládnout, a jedna z posledních věcí, kterých jsme ochotni se vzdát. Chůze nabývá mnoha podob – může být prostým způsobem přepravy z místa na místo, možností, jak zajímavě trávit volný čas, či náboženským aktem. A také nás propojuje s přírodou. Poutní stezky poskytují příležitost k nalezení sebe sama a ostatních, ať už je putování provázeno útrapami, nebo lehkostí a klidem. Středověký poutník se na cestu vydával především z náboženských důvodů. Pouť byla výrazem víry, prostředkem k očištění. Dnes máme pohnutky nejrůznější – zmíněnou očistu, poznání nebo třeba sportovní výkon.
Chůze je společenská praxe. Antropologicky vzato je to lidská neměnnost, univerzální fenomén, který však nabývá různých forem v různých kulturách, dobách a koutech světa. Tyto formy dále podléhají změnám. Chůzi musíme chápat nejen jako lidský druh pohybu nebo dopravy. Je to kulturní konstanta – až na výjimky může chodit každý člověk. Ale jak, kdy, proč, kam a kdo chodí, to se mění s časem a prostorem. Kromě toho je chůze performativní akt v tom smyslu, že spoluvytváří sociální rozlišení a sociální identitu. Chůze a její sociální možnosti představují prostorovou organizaci dané společnosti a jejích subjektů. Je to praxe jak fyzická, tak společenská.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.