Stárneme se navzájem?

Jakou roli v našem stárnutí hraje kolektiv? Celý život si budujeme Personu, společenskou tvář, která je však jen zlomkem toho, kým skutečně jsme. Čím bytelnější tato maska je, tím víc nás směřování ke smrti bolí.

Ne, v názvu článku není chyba ani tisková vada. To by pečlivá redakce tohoto časopisu nepřehlédla a nedovolila. Jen se snažím v ambici této rubriky držet toho, jak celkovou prosperitu a zdraví těla–duše podporujeme či devalvujeme společnými silami. V případě tématu čísla se tedy ptáme, jak se společně, skupinově podílíme na tom, zda stárneme, či nikoli. Respektive jakou podobu naše dospívání ke konci má nebo může mít a jakou aktivní roli v tom hraje síla kolektivu. A o důchodové reformě to nebude. I když i to, jakým způsobem je poslanci projednávána, zneužívána a neustále odkládána, je kolektivním vyjádřením postoje ke stárnutí a jeho potřebám předvídatelnosti a jistoty. Přestože zestárneme všichni a všichni to víme, určité síly tady a teď jsou nějak mocnější. Možná že ne náhodou je nás tolik krátkozrakých a obrýlených. Vidět ostře do dálky, vnímat to, co je „za“, zabývat se horizonty a zajímat se o ně nepatří k naší aktuální kultuře. 


Rozmasírovat celý život

Nedávno jsem z důvodu bolesti ramenních kloubů, jejíž příčině jsem zatím nebyl s to přijít na ten správný kloub, navštívil maséra asijského střihu. Masáž netrvala dlouho. Podobnou zkušenost má možná vícero z vás v okamžicích, kdy jste se dostali na hranu úspěšnosti západní medicíny. A nemá to nic společného s její černobílou a lacinou kritikou! Masáž sestávala z řady dotyků, ohybů, bolestivých hmatů a chvatů. Bylo to tak rychlé, že jsem ani nestihl pojmout ke ctihodně vypadajícímu masérovi nedůvěru. A najednou byl konec. Prožitkově jsem měl dojem, že ten muž rychle a intenzivně obrátil naruby nejen mé svaly, klouby a kosti, ale i mé pocity a představu o sobě samém. Měl jsem dojem, že sáhl do veškerých mých životních ustrnutí, chybných postojů, nepromyšlených pohybů, upevňování falešných dojmů, budování mé postavy a mého postavení. Chvílemi jsem se v bolesti ztrácel a ztrácela se i má osobnost. Víme to. Bolest nás zbavuje velkoleposti, vznešenosti, sebevědomí, možná i sebeúcty. Stydíme se za své porouchání i za to, že toto porouchání někdo odhaluje, obnažuje, protože tím obnažuje naši povahu včetně jejích stínových aspektů, které se právě v nemoci mohou tak snadno ukazovat. Nemusíme koncept karmy chápat doslovně a nábožensky, ale v této souvislosti ho spolu s terapeutem Thomasem Moorem můžeme šířeji vnímat jako „síť myšlenek, vzpomínek, příběhů a učení, které z vás udělaly všechno, čím jste, včetně dnešního nemocného člověka“. 

Placená zóna

Martin Nawrath

je terapeut a facilitátor vzdělaný zejména v oblasti procesově orientované psychologie, inspiruje se také v psychologii archetypální (James Hillman, Thomas Moore) a analytické (C. G. Jung). V posledních letech se zaměřuje na propojení duševní péče s ochranou životního prostředí. Je spoluzakladatelem Klidem – institutu pro ekoterapii.