Prostor uzdravení

V současném světě zahlceném hlukem, informacemi a tlakem na výkon se ticho a prázdnota mohou zdát jako nechtěné či ohrožující jevy. Přesto právě tyto fenomény v sobě nesou hluboký potenciál pro vnitřní proměnu a duchovní zrání.

Z pohledu psychoterapie i teologie může být ticho a prázdnota nejen místem samoty, bolesti nebo ztráty, ale především prostorem setkání – se sebou samým, s druhými lidmi – místem setkání Já s Ty, s Bohem. V psychoterapeutickém kontextu je ticho základním stavebním kamenem vnitřní reflexe. Bez ticha nelze slyšet ani vnímat vlastní myšlenky, pocity, tělo. Člověk, který se učí zůstávat v tichu, se učí být sám se sebou – bez útěků, bez obalu, bez rozptýlení. Prázdnota, jakkoli může působit děsivě, je nezbytným předpokladem změny. Je to prázdný prostor, do kterého může vstoupit něco nového. Psychoterapie se často pohybuje právě v těchto zónách: v prázdnotě, kde staré strategie selhávají, ale nové ještě nejsou uchopeny; v tichu, v němž slova nestačí, a tělo či duše mluví beze slov. Projevují se. 

Ticho je však i vědomou volbou – to připomíná inspirativní norský dobrodruh a filozof Erling Kagge ve své knize Radost z ticha. Po třech desetiletích cest do extrémních podmínek tvrdí, že ticho není jen absencí hluku, ale především vnitřním stavem. Je podle něj „novým luxusem“ – prostorem, v němž můžeme být plně přítomní, kde se učíme vidět svět jinak. Kagge říká, že ticho není někde „tam venku“, ale uvnitř nás. I uprostřed rušného města můžeme v sobě objevit hluboký klid. Tento pohled rezonuje i s psychoterapií: nalézt vnitřní ticho znamená najít kotvu, stabilitu a schopnost být se sebou bez potřeby útěku.

I v teologii nacházíme hlubokou hodnotu ticha. Bible opakovaně ukazuje, že Bůh mluví právě v tichu – ne ve větru, ohni či zemětřesení, ale v „tichém a jemném hlasu“ (1 Král 19,12). Významným příkladem je sám Ježíš Kristus, který se do samoty a ticha často uchyluje. V evangeliu podle Matouše čteme: „Když to Ježíš uslyšel, odplul odtud na lodi do ústraní, aby byl sám.“ (Mt 14,13) Tento ústup do samoty nepředstavuje útěk, ale vědomý akt sebepéče a modlitby. Ježíš se stahuje do ticha, aby se setkal s Otcem, aby se obnovil, aby zůstal ukotven v lásce, která není závislá na společenství zástupů, jež mu projevují přízeň.

Ticho je v tomto smyslu vnitřní krajinou, kde se člověk přestává definovat skrze výkon, vztahy, role. V terapii se klient učí přebývat v této krajině bez potřeby okamžitého řešení. V teologickém kontextu se ticho stává místem kontemplace – nečinnosti, která je hluboce aktivní. Mystici hovoří o „temné noci duše“ jako o zkušenosti zdánlivé Boží nepřítomnosti, do níž se člověk ponoří, jen aby objevil Boha hlouběji, bez projekcí, bez idolů.

Prázdnota tedy není absencí, ale připraveností. Prostorem, v němž se může zrodit něco nového. V logoterapii Viktora Frankla se hovoří o existenciálním vakuu, které se nevyplňuje zábavou, ale smyslem. V křesťanském kontextu se prázdnota naplňuje Bohem, který přichází do nitra člověka beze slov – jako dech, jako světlo, jako pokoj a ticho.

V době zahlcenosti pro nás mohou ticho a prázdnota být nikoli ohrožením, ale darem. Psychoterapeuticky jsou to podmínky pro kontakt se sebou samým a pro uzdravování traumat. Teologicky jsou to prostory pro přijetí milosti. Tam, kde končí slova, začíná přítomnost, ryzí bytí. A někdy právě tam, kde je člověk sám, v tichu a prázdnotě, slyší hlas, který dává život nový smysl: „Ty jsi můj milovaný syn (dcera), v tobě mám zalíbení.“ (Mk 1,11)

Sandra Silná

je farářka Církve československé husitské v Brně, působí také jako doktorandka na Katedře environmentálních studií Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity tamtéž. V Praze vystudovala dálkově obor pivovarnictví.