Moderní vyučování I. Umění komunikace ve škole

Kateřina BeaufortováPraha, SPIN, o.s.; AISIS, o.s.; LANGMaster; GROUP s.r.o., 2004.Recenzovaný výukový CD-ROM vznikl na základě několikaletých zkušeností proškolených videotrenérů, kteří získali svou odbornost z výcviků organizovaných občanským sdružením SPIN, při práci s učiteli ve školách. Metoda videotrénikinterakcí (VTI) se začala využívat jak v rodinách (jako pomoc rodičům s výchovou dětí), tak i ve školách - jako pomoc učitelům ve výuce.Cílem tohoto výukového interaktivního CD-ROMu, určeného především učitelům základních škol, je poskytnout podrobné informace o komunikaci a o tom, jak ji lze ve škole efektivně využívat. Inspiraci v něm ovšem mohou kromějiž zmíněných učitelů najít také všichni ostatní, kteří se zabývají výchovou a vzděláváním.Jádro programu tvoří tři sady videoklipů zachycující vždy práci jednoho učitele běžné základní školy. Obsahem každého videoklipu je několik reálných dílčích pedagogicko komunikačních situací, jež může uživatel pomocínávodných otázek detailně analyzovat. Tuto vlastní analýzu komunikace si poté může porovnat s odborným komentářem.Dříve než uživatel začne s programem pracovat, je mu nabídnut test mapující jeho přesvědčení o komunikaci a o něm samotném jako komunikujícím. Touto zábavnou formou je uveden do problematiky interakce mezi učitelem a žákemve škole.Mimo to recenzovaný CD-ROM ,Umění komunikace ve škole' obsahuje ještě velké množství doprovodných textů o komunikaci z pohledu metody VTI, která je využívána jako podpora a pomoc při řešení obtíží v komunikaci se žáky nebos celou třídou. Podrobně jsou popsány principy úspěšné komunikace s odkazy na konkrétní videoklipy učitelů, kteří umění komunikace dobře ovládají: učí děti učit se a rozvíjet jejich myšlení, vedou s nimi dialog, podporujíjejich schopnost vyjadřovat se, sdělovat své pocity, nápady. Dále tito učitelé podněcují diskuzi žáka - tedy utváření, prozkoumávání a sdělování názorů, podporují jejich sociální chování, učí děti spolupracovat a pomáhají jimřešit rozpory a konflikty. Učitel je zde tudíž považován vedle rodičů za velmi důležitou osobu pro vývoj dítěte.Domnívám se, že tento výukový CD ROM může významně napomoci učitelům při hledání cesty ke zlepšení vztahu k žákovi i k celé třídě a posilování jeho odborných kompetencí. Obsah titulu je navíc sestaven do podoby výukovéhoplánu a umožňuje vést individuální studium.Na druhé straně však podle mého názoru nemůže CD-ROM, který je jediný svého druhu, a tudíž postrádá srovnání, přes své výše uvedené kvality plně nahradit vlastní zkušenost ze spolupráce učitele s kvalifikovanýmvideotrenérem.

Placená zóna

Vladislava Moravčíková