Podvodné praktiky provozovatelů hazardu Pana Alfonze reklama přesvědčila, že vydělávat peníze prací je staromódní a zdlouhavé. Dal se na hazard. Dnes závidí těm, kdo nemají nic. On má půlmilionový dluh. Podle kanadské studie 60 % zisků z provozování hazardních automatů pochází od patologických hráčů. Provozovatelé hazardu bezostyšně a rafinovaně klamou. To lze ukázat na příkladu tzv. „výherních“ čili proherních a hazardních automatů. Mezi klamavé praktiky majitelů a provozovatelů těchto automatů patří nadhodnocování pravděpodobnosti výhry oproti prohře. Vítězná kombinace se často objevuje nad nebo pod kombinací hráče, takže se v něm vzbuzuje iluze, že výhra mu unikla jen o vlas. Iluzi vyhrávání zvyšují i malé a časté výhry provázené mohutným blikáním a rachtáním. Velké prohry se odehrávají naproti tomu tiše a rychle. Při každé prohře by naopak mělo znít táhlé zavytí, jehož délka a intenzita by odpovídala výši prohrané částky. Symboly výher jsou někdy větší než symboly proher. Tyto přístroje navíc vzbuzují falešný dojem, že hráč má situaci pod kontrolou, ačkoli opak je pravdou. Jak by tedy vypadala pravdivá reklama hazardních heren? Namísto neonové návnady o výši jackpotu by měly herny uvádět třeba toto: „Obchodní aktivity této herny už přivedly 5894 osob do výkonu trestu. Dále jsme se zasloužili o rozpad 9316 manželství, o 112 infarktů, 108 zpronevěr a 63 přepadení. Máme také na svědomí zanedbávání nebo zneužívání 1140 dětí a rozvoj 673 případů závislosti na alkoholu a drogách. Naší zásluhou předčasně ukončilo školní docházku 92 nezletilých. Nápoje a jídlo tady dáváme zdarma. Činíme tak proto, aby nám někdo neodešel dřív, než bude oškubán.“

Placená zóna

Karel Nešpor