Když se řekne učení, mnozí z nás si představí racionální proces získávání poznatků. Významnou alternativou je přímá zkušenost, zážitek. Ve všeobecném povědomí je zakořeněná představa, že znalosti a vědomosti získáváme především teoretickým studiem, prostřednictvím výkladu, četbou. Zážitková pedagogika zdůrazňuje přínos přímé zkušenosti (zážitku) před jednostrannou preferencí racionální stránky učení. Významný je v oblastech souvisejících se sebepoznáváním, získáváním sebedůvěry, překonáváním vlastních hranic. Zážitková pedagogika intenzivně přispívá ke zvyšování sociálních kompetencí účastníků, k rozvoji jejich specifického nadání, k hledání životního smyslu, k prověřování systému hodnot a etických zásad každého jednotlivce. Právě její přesah do pedagogiky, psychologie a dalších oborů (sociologie, estetika, etika, environmentalistika) způsobuje jistou neukotvenost tohoto oboru. Jde o výchovu ve smyslu záměrného působení na člověka s cílem ovlivnit jej. Cesty, jak k tomu dospět, jsou převážně psychologické.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.