CHOVEJ SE SLUŠNĚ, někdo se dívá

Moderní společnost je existenčně závislá na tom, že lidé dodržují základní pravidla. A jejich respektování si dokáže vynutit rozsáhlým aparátem: armádou a policií, ale také finančními úřady, soudy a dalšími institucemi. Tento donucovací aparát chápeme jako pilíř naší civilizace, ale jeho historie je relativně krátká. Jak si lidé vynucovali dodržování pravidel pro vzájemnou spolupráci v dobách, kdy žádný takový aparát neexistoval? Odborníci se shodují, že významnou roli sehrávalo náboženství.

Když se někdo dívá

Je v lidské přirozenosti, že se chováme jinak, když nás nikdo nevidí, a jinak, když jsme pod dohledem druhých. Dokonce ani zvířatům není jedno, zda je sledují příslušníci vlastního druhu, nebo ne. Například při soubojích samečků ryb bojovnic pestrých preferuje poražený sameček samičky, které jeho prohru neviděly. A naopak, vyhýbá se těm, které byly svědkyněmi jeho potupy. Na chování člověka má výrazný vliv už obraz oka, a to dokonce i v symbolickém provedení. Někdy se tak vysvětluje používání nápadných zobrazení očí například na totemech severoamerických indiánů či na buddhistických stupách. Funkci „dohlížecího“ symbolu mohly plnit třeba i staroegyptský vedžat čili Hórovo oko nebo oko zobrazené na hamse čili Fatimině ruce používané na Předním východě a v severní Africe k ochraně před zlými mocnostmi. O síle symbolu oka vypovídá i výsledek experimentu, v kterém by byl do dvou schránek vybírán dobrovolný příspěvek na charitu. Do schránky nesoucí symbol oka se při nich vybralo více než do schránek s jinými symboly.

Ve světle těchto poznatků se zdá logické, že právě víra ve vševědoucí bohy trestající za nedodržení obecně platných zásad a norem mohla sehrát významnou roli v posílení kooperace uvnitř společnosti. Z evolučního hlediska je přitom zřejmé, že taková víra primárně snižuje bezprostřední zisky jedince. Pokud nerespektujete pravidla a jednáte zcela egoisticky, uspokojíte více svých potřeb. Víra v moralistické, vševědoucí a trestající bohy tak s sebou nese určitou zátěž. Na druhé straně ale může být i evolučně prospěšná právě proto, že jedince od sobeckého jednání odrazuje. Takto „umravněný“ člověk se vyhne tvrdé odvetě od těch, kteří na jeho sobecké jednání doplatili. Zároveň se tak posiluje úroveň spolupráce ve společnosti, která je pak výkonnější a má větší šance obstát v konkurenci s jinými společnostmi.

Bohové - vševědoucí, moralističtí a trestající

Podobné teorie nejsou nijak nové. Razil je už v 19. století francouzský sociolog Émile Durkheim (1858-1917) a později polsko-britský antropolog Bronisław Malinowski (1884-1942). Dočkaly se dokonce potvrzení rozsáhlými studiemi, které dávají do souvislosti víru ve vševědoucí a trestající nadpřirozené bytosti s mírou kooperace a prosperity v jednotlivých společenstvech. Potvrdily je i experimenty, při nichž je testován vliv víry na ochotu ke spolupráci. Většina dosud provedených studií však má významné slabiny.

Mezinárodní tým pod vedením Benjamina Granta Purzyckiho nedávno představil výsledky studie, která je v mnoha ohledech komplexnější než předchozí výzkumy. I ona potvrzuje, že víra v moralistické, vševědoucí a trestající bohy skutečně zvyšuje angažovanost jednotlivců ve prospěch společnosti a může tak významně přispět k vzestupu společností vyznávajících víru tohoto typu.

Do studie bylo zahrnuto osm různých etnik z celého světa.


Placená zóna

Jaroslav Petr