PLÍNKY, KOJENÍ a psychologie trhu

Nikdy jsem si neuvědomila, jak moc psychologie trhu ovlivňuje naše životy. Až do doby, kdy se nám narodil syn. Začal kolotoč neustálého zjišťování, co je pro naše dítě nejlepší, nejvhodnější a nejvýživnější. Co mu určitě neublíží a co bude nejlépe rozvíjet jeho smysly a osobnost. Co vše pro jeho zdravý vývoj můžeme udělat a co nakoupit.

Což o to, k informacím má člověk v dnešní době snadný přístup.

Ovšem to může být i na škodu, když vám různé zdroje radí různě, a mnohdy si i protiřečí. Z tlampačů v obchodních domech na vás ze všech stran sypou informace o zaručeně nejkvalitnějších produktech pro spokojené bříško vašeho miminka či o nejměkčích plínkách pro jeho klidné noci. Vystresovaný prvorodič může potom snadno podlehnout svodům reklamních triků, slibujících přímo mateřskou péči. Z psychologického pohledu prochází tento prvorodič zásadní životní změnou a nachází se v krizovém období. Stává se zranitelným vůči marketingovému tažení a vhodným kandidátem na stálého spotřebitele, tedy zákazníka. Jen ho k sobě připoutat.

Co chcete i co nechcete

V rámci honu na zákazníky - tedy koncový prvek tržního systému - hrají klíčovou roli výzkumy či průzkumy spotřebitelského chování. Trh je přesycen množstvím nejrůznějších nabídek, výrobků a produktů. Není proto divu, že se obchodníci všemožně snaží získat informace o svých zákaznících a konkrétními gesty zaútočit na uspokojení jejich potřeb. Případně jim onu potřebu nenápadně vnutit. Přímý marketing, jehož výchozím bodem tyto výzkumy či průzkumy jsou, se tak v rukou firem a obchodníků stává významným nástrojem pro získávání a udržení si spotřebitelů. Podstatou přímého marketingu je zaměřenost na určité cílové skupiny potenciálních zákazníků a efektivní komunikace s nimi. K tomu, aby tato komunikace byla efektivní, musí daná firma zjistit několik základních věcí: co spotřebitel chce, co vyžaduje a co si přeje.

A mnohdy i to, co nechce a nemá rád. Aby informace obchodníci od lidí získali, nabízejí často členství v klubu příslušného podniku, z něhož plynou zákazníkovi určité výhody, jako jsou zákaznické slevy, akční nabídky apod. Samozřejmě, není to zadarmo: výměnou za to platíme informacemi o svých preferencích.

Placená zóna

Jana Rozsypalová