Nikdy jsem si neuvědomila, jak moc psychologie trhu ovlivňuje naše životy. Až do doby, kdy se nám narodil syn. Začal kolotoč neustálého zjišťování, co je pro naše dítě nejlepší, nejvhodnější a nejvýživnější. Co mu určitě neublíží a co bude nejlépe rozvíjet jeho smysly a osobnost. Co vše pro jeho zdravý vývoj můžeme udělat a co nakoupit.
Což o to, k informacím má člověk v dnešní době snadný přístup.
Ovšem to může být i na škodu, když vám různé zdroje radí různě, a mnohdy si i protiřečí. Z tlampačů v obchodních domech na vás ze všech stran sypou informace o zaručeně nejkvalitnějších produktech pro spokojené bříško vašeho miminka či o nejměkčích plínkách pro jeho klidné noci. Vystresovaný prvorodič může potom snadno podlehnout svodům reklamních triků, slibujících přímo mateřskou péči. Z psychologického pohledu prochází tento prvorodič zásadní životní změnou a nachází se v krizovém období. Stává se zranitelným vůči marketingovému tažení a vhodným kandidátem na stálého spotřebitele, tedy zákazníka. Jen ho k sobě připoutat.
Co chcete i co nechcete
V rámci honu na zákazníky - tedy koncový prvek tržního systému - hrají klíčovou roli výzkumy či průzkumy spotřebitelského chování. Trh je přesycen množstvím nejrůznějších nabídek, výrobků a produktů. Není proto divu, že se obchodníci všemožně snaží získat informace o svých zákaznících a konkrétními gesty zaútočit na uspokojení jejich potřeb. Případně jim onu potřebu nenápadně vnutit. Přímý marketing, jehož výchozím bodem tyto výzkumy či průzkumy jsou, se tak v rukou firem a obchodníků stává významným nástrojem pro získávání a udržení si spotřebitelů. Podstatou přímého marketingu je zaměřenost na určité cílové skupiny potenciálních zákazníků a efektivní komunikace s nimi. K tomu, aby tato komunikace byla efektivní, musí daná firma zjistit několik základních věcí: co spotřebitel chce, co vyžaduje a co si přeje.
A mnohdy i to, co nechce a nemá rád. Aby informace obchodníci od lidí získali, nabízejí často členství v klubu příslušného podniku, z něhož plynou zákazníkovi určité výhody, jako jsou zákaznické slevy, akční nabídky apod. Samozřejmě, není to zadarmo: výměnou za to platíme informacemi o svých preferencích.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.