Nikdo nepochybuje o tom, že hra patří k dětství. Ale už i malé děti mívají různé povinnosti, které jim brání dosyta si vyhrát. Přitom podle Cindy Dell Clark, profesorky antropologie z americké Rutgersovy univerzity, je hra hlavní součástí dětského světa. To, jak si děti hrají, odráží podmínky, v nichž děti vyrůstají. „V některých společnostech si děti nemohou hrát,“ říká antropoložka. „Mají důležité věci na práci, jejich zapojení do společné práce je důležité pro ekonomiku dané společnosti nebo země.“ Kultury, které děti povzbuzují v tom, aby rozvíjely svou představivost, vyprávěly příběhy a braly na sebe různé role, dětem signalizují, že hra je opravdu důležitá. „Taková hra dětem pomáhá v experimentování se sociálními rolemi a pomáhá jim najít své místo ve světě,“ tvrdí Cindy Dell Clark. Cindy Dell Clark se zabývala tím, jak hra dětem pomáhá zvládat chronické zdravotní problémy. Setkala se například s chlapcem, který trpěl astmatem, a proto se musel zbavit všech plyšových hraček. Proto si začal představovat, že pohádkoví hrdinové, kteří byli na tapetách, jež měl nad postelí, ho chrání. Podobné představy pomáhaly i chlapci, který měl cukrovku a špatně snášel aplikaci inzulinu. Antropoložka říká, že hra a fantazie dětem pomáhají vypořádat se s nepříjemnostmi. Podle odborníků je hra také příležitostí, jak se děti mohou mnohému naučit. Během her je potřeba se rozhodovat a nacházet řešení, přicházet na různé nápady a bezpečně si je vyzkoušet. Je také příležitostí k rozvoji mezilidských vztahů. A hra též velmi svědčí fyzické kondici dětí. Zejména dnes, kdy narůstá počet dětí s nadváhou, je hodně důležité, aby děti měly možnost vyběhat se a vyřádit na hřišti.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.