LEGISLATIVA

OCHRANA ZDRAVÍ DÍTĚTE V MATEŘSKÉ ŠKOLE

Je nějakým zákonem nebo předpisem ošetřeno odmítnutí nemocného (viróza, kašel, rýma) dítěte do MŠ?

V souladu s ust. § 29 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) má mateřská škola povinnost zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví dětí při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech, přičemž podmínky zajištění této bezpečnosti a ochrany zdraví dětí upravuje školní řád (ust. § 30 odst. 1 písm. c) školského zákona). Půjde nejen o obecná pravidla zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví či pravidla náležitého dohledu, ale též o úpravu podmínek předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění mezi dětmi. Rovněž lze citovat ust. § 7 odst. 3 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, který ukládá zařízením pro výchovu a vzdělávání (tj. i mateřským školám – srov. jeho ust. § 7 odst. 1) povinnost zajistit oddělení dítěte, které vykazuje známky akutního onemocnění, od ostatních dětí, a zajistit pro ně dohled zletilé fyzické osoby.

Platné právní předpisy tedy umožňují (či přímo ukládají) mateřským školám upravit podmínky provozu školy i s ohledem na předcházení šíření infekčních onemocnění, přičemž se domníváme, že není vyloučeno ani neumožnění přítomnosti nemocných dětí (dětí jevících známky akutního onemocnění) při vzdělávání. Vždy se však musí jednat o případy, které (vzhledem k základnímu právu dítěte na vzdělávání v dané škole) dočasné omezení jeho účasti odůvodňují, tj. kdy je skutečně ohrožena bezpečnost a ochrana zdraví ostatních dětí a takové opatření je přiměřené.

Ve školním řádu lze též zakotvit obdobné povinnosti zákonných zástupců (tj. povinnost sledovat zdraví dítěte a „vyloučit“ je ze vzdělávání v případě onemocnění), přičemž při závažném a opakovaném porušování těchto povinností by byl dán důvod pro ukončení předškolního vzdělávání dítěte ve smyslu ust. § 35 odst. 1 písm. b) školského zákona.

SNÍŽENÝ POČET DĚTÍ VE TŘÍDĚ MŠ

Při jakém počtu dětí se zdravotním postižením zařazených do „běžné“ třídy mateřské školy musí být snížený počet přijatých dětí ve třídě?

Ustanovení § 2 odst. 3 vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, se týká až zařazení dvou a více dětí. V takovém případě má třída běžné mateřské školy minimálně 12 dětí a naplňuje se do počtu 19 dětí (s možností požádat zřizovatele o udělení výjimky z počtu dětí v souladu s § 23 odst. 5 školského zákona. Při zařazení jednoho dítěte se zdravotním postižením do třídy mateřské školy se počet dětí nemusí snižovat.

NEINVESTIČNÍ VÝDAJE ZA DÍTĚ

Pokud dítě navštěvuje mateřskou školu mimo místo svého trvalého pobytu, má zákonný zástupce povinnost hradit neinvestiční výdaje za dítě? Nebo má tuto povinnost obec, ve které má dítě místo trvalého pobytu?

Zákonný zástupce povinnost hradit neinvestiční výdaje obci nemá. Ze zákona je povinen hradit pouze úplatu za předškolní vzdělávání a úplatu za školní stravování.

UKONČENÍ ZKUŠEBNÍHO POBYTU V MŠ

Za jakých podmínek je možné ukončit předškolní vzdělávání dítěte v době zkušebního pobytu?

O stanovení zkušebního pobytu dítěte rozhoduje ředitelka mateřské školy. Ukončit předškolní vzdělávání v průběhu zkušebního pobytu dítěte může ředitelka mateřské školy, pouze pokud ukončení doporučí lékař nebo školské poradenské zařízení. Účelem zkušebního pobytu dítěte je zjistit, zda dítě docházku do mateřské školy zvládne.

UKONČENÍ PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ

Je možné dítěti ukončit předškolní vzdělávání v případě, že matka otěhotní, je na mateřské nebo rodičovské dovolené nebo přijde o zaměstnání?

Dítěti je možné ukončit předškolní vzdělávání pouze z důvodu stanovených školským zákonem (§ 35 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb.). To, že maminka otěhotněla, nebo ztratila zaměstnání, tímto důvodem není, není proto možné docházku tohoto dítěte ukončit.

MŠMT ČR