Loňský sněm Společnosti pro předškolní vzdělávání a výchovu informoval účastnice o společném úsilí všech profesních organizací na zlepšení postavení preprimárního vzdělávání ve vzdělávací soustavě ČR. Výsledkem této spolupráce byl dopis adresovaný ministru školství, který popsal jednotlivá témata předškolní výchovy a navrhl jejich řešení. SPV se zabývala dvěmi oblastmi. Odpovědností a kompetencemi mateřských škol v přípravě dítěte na vstup do základní školy a dále se zaměřila na problematiku celorepublikových normativů. Členky rady SPV seznámily přítomné s dokumenty, které jménem společnosti připomínkovaly a dále pak se svou celorepublikovou i regionální činností v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a divadelních festivalů mateřských škol. Mgr. Pavla Katzová zprostředkovala přítomným erudovaný vhled do nového občanského zákoníku, který nabyl účinnosti 1. ledna 2014. Její přednáška se zaměřila především na ty jeho části, které se budou dotýkat práce ředitelek mateřských škol. Věnovala se soukromému i veřejnému právu, úpravě smluvních vztahů, otázce osobnostního práva a zrušení občanských sdružení a jejich přetransformování do spolků. Z příspěvku Mgr. et. Mgr. Jaroslavy Vatalové stojí jistě za zmínku návrh MŠMT ČR na zvyšování finančního podílů zákonných zástupců na předškolním vzdělávání svých dětí, financování mateřských škol na třídu nikoli na dítě a opakovaná snaha o snížení úvazků ředitelek a zástupkyň mateřských škol. S jedním z nejdůležitějších záměrů NÚV, zkoumáním obsahu RVP PV, seznámila přítomné Bc. Hana Splavcová. Jako přínosné se jeví, že sběr dat k tomuto tématu bude také probíhat přímo v mateřských školách. V pozdních odpoledních hodinách jednání, kdy na všechny tak trochu padala únava z přemíry informací a úkolů, které z nich plynou, vystoupila Doc. Eva Opravilová, která obrátila pozornost všech přítomných k obecnější problematice tématem Jaký je pohled na dítě a jeho výchovu v současnosti?, a k této zásadní otázce přidala i své teze k úvaze. Dítě současnosti je aktivním hráčem v politickém konceptu. Zato pedagog se jí jeví jako státní úředník, který je zodpovědný za správu státního majetku, protože předškolní vzdělávání je věc veřejná. Kompetence, se kterými má dítě odcházet z mateřské do základní školy, jsou vlastně společensky zhodnocená představa. A jakými konkrétními problémy současné předškolní dítě podle Evy Opravilové trpí? Je často nemocné. Nemoci jsou způsobeny stresem. Klesá úroveň vyjadřování. Výtvarný projev dětí je chudý. Děti mají problémy s komunikací. Hra dítě je méně tvořivá a nápaditá a chybí spontánní socializace. Dr. Jana Kropáčková uzavřela jednání Sněmu SPV podrobnými informacemi o odkladech školní docházky, které jsou podle jejího názoru především odkladem pro rodiče, nikoli pro děti. A věnovala se také otázce, zda děti mladší tří let patří do mateřské školy a za jakých podmínek. Sněm SPV opět potvrdil, že nabízí aktuální a erudované informace. A to nejen konkrétní, které mohou okamžitě pomoci ředitelkám mateřských škol, jako například přednáška o novém občanském zákoníku, ale i obecnými tématy, která nutí k sebereflexi a přemýšlení o směrování každodenní pedagogické práce.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.