Učitelé bez peďáku

Co říkáte na to, že se české školy mají kvůli nedostatku učitelů otevřít i odborníkům bez pedagogického vzdělání? Vítáte takový krok jakožto otevření se okolnímu světu mimo školu, nebo jej považujete za degradaci kantorské profese?

V některých oblastech České republiky není jiné cesty. Možná vítr z hor přivane dostatek kvalifikovaných učitelů, ale o tom jen věčně zpívají lesy. Názvy částí trilogie Trygve Gulbranssena vystihují přesně stav například v Praze. Nekvalifikovaní učitelé jsou realitou, musíme s nimi pracovat a poskytnout jim potřebnou podporu. 

Martina Thumsová, ZŠ Mendelova, Praha 4


Není to jakýsi skrytý vládní krok řešení nezaměstnanosti? Kvůli pandemii spousta lidí přišla o práci (servírky, číšníci, kadeřnice, lidé v cestovních kancelářích…), ale ve školství pracovní síly chybí. Tak to trochu přesměrujeme, koneckonců, výuka na prvním stupni je vlastně jen o hlídání dětí, to těch pár hodin denně zvládne každý. Není to geniální? Mimochodem, teď už docházejí i lékaři a sestry. Tak bychom to mohli vyřešit taky tak nějak, koneckonců každý jsme párkrát v ordinaci byli, tak tušíme, jak to chodí… A teď vážně. Je to řešení problému à la mrtvá kočka v knížce Bubáci pro všední den, která na otázku „jak vymýtit dětské choroby“ odpověděla „pobít všechny děti“. Místo toho, aby se zkvalitnila příprava pedagogů na pedagogických fakultách a zajistilo se, aby absolventi těchto fakult zůstávali v oboru, nahradí se v lepším případě amatéry, v horším diletanty – nebo, jak jsem už psala, těmi, kteří zůstali bez práce. V době, kdy děti postižené ROČNÍM uzavřením škol budou potřebovat skutečně odbornou péči! Nepopírám, že kantora od boha lze najít i mimo pedagogické fakulty. Ale jde o systém. Toto není systémové řešení problému. Je to děravá záplata. 

Veronika Válková, Gymnázium Na Pražačce, Praha 

Placená zóna

Jan Nejedlý