K prosociálnímu chování mužů a žen

Co jsem si díky článku E. Bakaláře (Psychologie dnes, 3/2004) a za použití obdobných zdrojů odnesla za ponaučení:1. Životní dráha svatých. Jako světec nebo světice je podle Slovníku spisovné češtiny (Academia) označován ten, kdo žije mravně dokonale, asketicky, snáší útrapy apod. Z toho lze vyvodit, že prosociální chování jistě můžebýt pro světce charakteristické, ne ale nezbytně nutné. Navíc ne všichni, kteří jsou takto označováni, se během svého života chovali například jako František z Assisi, který byl nejen propagátorem radikální chudoby, alepředevším aktivní lásky k bližnímu. Vzhledem k tomu, že označení"světec"je nerozlučně spjato s náboženstvím nebo církví, může se jím stát jedinec nejen na základě skutečných okolností svého života, ale například ina základě mučednické smrti nebo dokonce vykonaných zázraků.2. Tvůrci etických systémů. Tady snad jen drobná pochybnost, zda byly ženy během zmiňované časové periody"od Platóna po Adorna"opravdu v natolik rovnoprávném postavení, aby mohly prorazit s vlastním etickým systémem.3. Odpůrci totalitního režimu. Ani tak beznadějné poměry, které u nás panovaly během doby totalitního režimu, si příliš nelibovaly v popravách žen. To, že v případě trestu smrti pro dr. Horákovou byla i tato praxeporušena, se stalo jedním z důvodů, proč celý proces vyvolal tak výrazný odpor veřejnosti. A když už je třeba dokazovat prosociální chování přes statistiku poprav, myslím, že například Františka Zemínová zatčená s Horákovou aodsouzená ve vykonstruovaném procesu na 20 let na tom v důsledku nebyla o tolik lépe. Je vůbec vhodné měřit míru odporu vůči totalitnímu režimu podle tvrdosti následného trestu? Existovaly přece i jiné formy odporu vyžadujícínemenší osobní odvahu. Stačí se podívat na seznam signatářů Charty 77 na adrese www.totalita.cz a udělat si obrázek o zastoupení žen.4. Zakladatelé nadací. Mecenáš je podle Universa 3"zámožný soukromník podporující zejména sportovce či umělce", podle Slovníku spisovné češtiny Academia"podporovatel umění a věd". Z obou definicvyplývá, že je to v první řadě někdo, kdo disponuje nezbytnými finančními prostředky. Autor článku hledal mecenáše v našich zemích v Diderotu 2000 a našel jich 29. Já jsem hledala v Diderotu 2001 a ten mi jich nabídl podstejným heslem pouze 11. Kupodivu žádnou ženu, tu lze totiž najít pod heslem"mecenáška". O trochu více k věci je podívat se při hledání zakladatelů nadací přímo pod heslo"nadace". Tam lze najít i nadaceOlgy Havlové, Dagmar Havlové, pod charitativní činností M. Kubišovou atd. Zajímavým zdrojem je www.neziskovky.cz, kde se to kupodivu ženami jen hemží.5. Hrdinové a stateční. Asi není divu, že první z obou kategorií je z více než dvou třetin obsazena mužskými jmény s vojenskou nebo policejní hodností, zatímco zdrojem pro druhou kategorii je příloha statistické ročenkyhasičského záchranného sboru. V tak specifických oblastech bychom asi srovnatelné zastoupení žen a mužů mohly předpokládat jen stěží. Nejen svými fyzickými predispozicemi se muži hodí pro podobná povolání víc než ženy. Ty seale naopak tradičně uplatňují v široké škále pomáhajících profesí, které mnohdy zahrnují a vyžadují připravenost k prosociálnímu chování stejnou měrou, a dokonce i prokázání výrazné osobní statečnosti.6. Bezplatné dárcovství krve je jistě motivováno nezištnými altruistickými pohnutkami. Nicméně odměna za prokázaný prosociální čin nemusí mít vždy materiální nebo finanční podobu. Předpokládám proto v zájmu zachováníčistého štítu 71 procenta mužů - dárců, že podstatnou část mezi nimi netvoří například vojáci. O těch z vyprávění vím, že u nich bylo po dlouhá léta to"nezištné dárcovství"přece jen podněcováno drobnými, ale provojáky velmi podstatnými výhodami, jako jsou třeba vycházky nebo úlevy při výcviku.

Placená zóna

Adéla Kroupová