Maturita není pro nikoho problém

Průměrný podíl neúspěšných žáků u řádného termínu maturitní zkoušky v roce 2004/05 se pohyboval okolo 8 %. Z těch, co neuspěli v řádném termínu, nebylo 8 % úspěšných ani u opravného termínu. V uvedeném školním roce tedy nakonecmaturitu nesložilo jen 0,5 % maturantů. Vyplývá to ze šetření Ústavu pro informace ve vzdělávání. Nejnižší podíl neúspěšných žáků byl zaznamenán v obou termínech na gymnáziích (4 %, respektive 5 %). Ve středních odbornýchškolách i učilištích dosahuje neúspěšnost žáků v řádném termínu 10 až 11 %, u opravných zkoušek jsou pak úspěšnější žáci středních odborných škol. Nejvyšší podíl neúspěšných se vyskytuje u maturitní zkoušky v českém jazyce aliteratuře, což je dáno tím, že jde o povinný maturitní předmět.Ústav dále zjistil, že nejpřísněji své žáky hodnotí pedagogové na středních školách, kteří častěji než jejich kolegové ze základních a speciálních škol volí vyšší hranici vědomostí potřebných pro získání čtyřky. Zatímco nagymnáziích a středních odborných školách není neobvyklé, že student pro získání dostatečné musí splnit až třetinu na něj kladených požadavků, základním a speciálním základním školám obvykle stačí, aby žák splnil čtvrtinu,respektive jen pětinu požadavků na něj kladených. Zatímco mezi základními školami se jen výjimečně objevuje škola požadující, aby žák pro získání čtyřky splnil víc než 30 % požadavků, 7 % středních škol chce, aby se studentnaučil alespoň polovinu požadovaných znalostí.Klasické známkování je základním typem průběžného hodnocení (ústní zkoušení, písemné práce) na většině základních i středních škol (98 %), přičemž na víc než polovině škol jej doplňuje bodové či procentuální vyjádření.Přibližně polovina škol používá také slovní hodnocení a pětina pořadí v rámci třídy. Čtvrtina škol používá pro průběžné hodnocení svých žáků pouze známkování, pětina škol kombinuje známkování, slovní hodnocení a bodové(procentuální) vyjádření. Poměrně časté je také používání známkování a bodového či procentuálního vyjádření (15 %) nebo známkování spolu se slovním hodnocením (13 %). Slovní hodnocení používají vedle známkování nejčastějispeciální školy (tři čtvrtiny z nich), nejméně často se k němu uchylují střední školy (čtvrtina).

Placená zóna

-red-