ELEKTRONICKÁ TŘÍDNICE A ŽÁKOVSKÁ

„Jaké jsou podle vašich zkušeností výhody a nevýhody elektronické třídní knihy (ETK) a žákovské knížky (EŽK)? Doporučili byste je ostatním školám?“

Jednoznačně doporučuji. Elektronickou žákovskou nemůžou žáci zapomenout, ztratit, počmárat neslušnými obrázky (ani těmi slušnými) a nemohou falšovat známky. Elektronická třídnice má snad ještě více výhod. Okamžitý přehled o absenci jednotlivých dětí v jednotlivých předmětech, ale i celkově. Žádné počítání zameškaných hodin apod. Snad jediná „nevýhoda“ je, že pokud je učitel bordelář, třídní učitel nebo vedení to rychle zjistí.

Jaroslav Lachout Mně se práce s elektronickou žákovskou i třídnicí moc líbí. Vidím skoro samá pozitiva: rychlost sdělení, přehlednost, snadné počítání průměrů, při psaní vysvědčení stačí jeden klik a známky se přenesou na vysvědčení (to bohužel neplatí u slovního hodnocení). Negativ vnímám jen pár: např. někteří rodiče nemají čas nebo nechtějí se do EŽK dívat každý týden. Měla jsem maminku, která se do ní nepodívala celý půlrok a ptala se jen dítěte, co má za známky, a pak mi volala, jestli jsem se nespletla se známkami na vysvědčení, zatímco papírovou ŽK měli pořád při ruce.

Ilona Kubísková Z pohledu vedení školy je obrovskou výhodou možnost okamžité kontroly čehokoli (zápis hodin, zápis známek, omlouvání absencí). To může být pochopitelně „nevýhoda“ z pohledu nepořádného zaměstnance! Další výhoda je nezničitelnost, neztratitelnost a nezfalšovatelnost. Odpadá spousta možností výmluv dětí, rodičů i učitelů. EŽK navíc umožňuje rozsáhlou oboustrannou komunikaci mezi učiteli a rodiči. Rodič v každém okamžiku vidí vážený průměr známek a ví, jak si jeho dítě stojí (výrazně ubyly stížnosti typu „my jsme to nevěděli, nikdo nám neřekl…“). EŽK obsahuje přehled omluvených i neomluvených absencí, vypracovaných a nevypracovaných úkolů atd.

Systém může mít i nevýhody. Pominu iracionální stesky na „chybějící vůni papíru“ (to není vtip!) nebo možnost, že by ještě dnes někdo neměl přístup k internetu. Těch několik málo jedinců (v naší škole se 600 dětmi není ani jeden!) může mít prostě ŽK papírovou.

Reálnou nevýhodou je nutnost určité počítačové gramotnosti. V praxi se setkávám s tím, že někteří rodiče - a bohužel ani někteří učitelé - nedokážou využít plný potenciál aplikace. Určitě je tu i nebezpečí „hacknutí“, a tudíž zfalšování údajů v EŽK, ochrana se nesmí podcenit. Z důvodu, že mnozí rodiče prozradí dětem své přístupové údaje, jsme si zatím netroufli spustit modul elektronického omlouvání absencí, máme obavy z masivního, a hlavně nedokazatelného zneužívání.

Naopak pověrou je větší pracnost - zápis do ETK či EŽK není o nic pracnější než do jejich papírových variant. Šílený nesmysl je samozřejmě používání papíru i elektroniky současně - to je opravdu zbytečná dvojí práce. My bychom se rozhodně už k papíru vrátit nechtěli.

Michal Černý Z hlediska zástupkyně ředitele nevidím téměř žádné negativum. ETK mohu kdykoli zkontrolovat, vyjedou mi nezapsané hodiny, nevyřešená absence atd. Když měly třídy dělené hodiny, třeba jazyky, služba s papírovou TK bloumala po chodbě, učitel často vůbec nezapsal, třídnice po pár měsících vypadala hrozně, neřkuli když došlo k její ztrátě. Problémem samozřejmě je, když ve třídách nejsou počítače, aby kantor mohl zapsat rovnou v hodině.

Přes EŽK se dá komunikovat s rodiči i žáky, mohou se tam zapisovat domácí úkoly i vzkazy, takže děti se nemohou vymlouvat, že něco nevěděly. Přesto si učitelé vedou raději klasifikaci i u sebe, protože jsme přece jen závislí na elektřině, takže co kdyby… Jediným problémem je lidský faktor, tedy pokud rodiče (či žáci) nebudou do EŽK nahlížet, nebudou vědět, co se děje, a učitelé musí být alespoň základně počítačově gramotní.

Jolana Fuchsová Odpovídali pedagogové z Masarykovy ZŠ Praha Klánovice.