SOCIÁLNÍ ROZDÍLY MEZI DĚTMI V DNEŠNÍ ŠKOLE

„Jak jste se měli o prázdninách?“ Standardní otázka prvních hodin nového školního roku - přece rovnou nezačneme rozvrhem učiva a seznamem pomůcek. Z některých odpovědí se znovu potvrdí, co už dávno víme, nebo co v případě nových žáků můžeme tušit na první pohled. Mezi dětmi ve třídě jsou patrné sociální rozdíly.

Potrhané kalhoty mají oba. Ovšem s tím rozdílem, že Honza nosí pořád tytéž džíny - jsou stále prodřenější, už pár týdnů máte obavy, že ta slaboučká vrstva prošoupané látky na zadku se už už musí úplně protrhnout. (Je to důvod, proč mu je doma radši moc často neperou? říkáte si.) Martinovy džíny mají díry na kolenou, „větrací třásně“ přes stehno a drobné dírky kolem holeně. Všechny pečlivě vyvedené už od výrobce a exkluzivní designová značka napovídá, že v tomto případě je cena nepřímo úměrná množství chybějícího materiálu. Patrně rychle odhadnete, který z kluků se byl v létě potápět na Sardinii a kdo strávil s bráchou celé prázdniny u babičky v deset kilometrů vzdálené vesnici. Prázdninová destinace sice vypovídá o tom, že Martinova rodina je movitější než Honzova, na druhé straně ale nic neříká o tom, jak se oba kluci měli a jaké užitečné zážitky si který z nich přinesl.



Uniforma to nezachrání

Rodiče a prarodiče dnešních školáků vnímají sociální rozdíly, které „za jejich mlada nebyly“. A tak se čas od času obnoví diskuse, zda není vhodné zavést školní uniformy, které by mohly rozdíly patrné v oblékání školáků smazat. Objevilo se i pár škol, které je zavedly - soukromé i státní. Ponechme stranou fakt, že školní uniformy u nás, na rozdíl třeba od Anglie, nemají žádnou tradici. Zahraniční psychologické studie ukazují, že stírání sociálních rozdílů mezi žáky je spíš zbožným přáním než realitou - košile, sukně nebo kalhoty to nezachrání. Školákům zůstává pořád obrovské množství příležitostí ke vzájemnému srovnání. Začít můžeme u tašek a pomůcek, i když tuhle oblast mnozí moc neřeší. Pro starší školáky může být daleko atraktivnější leccos z toho nemít, menší děti se zase soustředí na to, aby aktovka nebo penál měly ten „správný“ obrázek závoďáku, momentálně populárního akčního hrdiny nebo série Hallo Kitty. Pak je jedno, jestli jsou pořízené ve značkovém obchodě, nebo u stánku v tržnici.


Placená zóna

Daniela Kramulová