Adaptační kurzy

Pořádá vaše škola na začátku školního roku adaptační kurzy? Pokud ano, jaký užitek žákům a pedagogům přinášejí? Pokud ne, proč vám tyto aktivity připadají zbytečné?

Adaptační kurzy pořádáme pro žáky 6. tříd v prvním týdnu školního roku. Vzhledem k tomu, že v červnu se většina žáků zúčastní školy v přírodě, je pro rodiče náročné hradit týdenní pobyt i v září. Proto jsou tyto kurzy pořádány v prostorách mimo školu pouze denní formou v délce tří dní. Vede je školní metodička prevence a výchovná poradkyně. Spolu s žáky se jich účastní třídní učitelé. Aktivity směřují k bližšímu poznání třídy s novým třídním učitelem a s novými spolužáky. Dále se prohlubují kompetence žáků ke spolupráci a vzájemnému respektu. Považuji tyto kurzy za důležité pro dobré začlenění žáků na 2. stupeň. I v takto omezené podobě mají velký přínos. Absolvují je všichni žáci. Na placené pobyty by z finančních důvodů někteří nejeli.

Martina Thumsová, ZŠ Mendelova, Praha 4 


Celotýdenní adaptační výjezdy narazily již před lety na odpor části rodičů, kteří v té době přihlašují své potomky do všech možných kroužků, rozbíhá se výuka v ZUŠ a již běží tréninky sportovních klubů. Navíc je to záležitost poměrně finančně náročná a s běžným vybavením na začátku školního roku dělá značnou díru do rodinného rozpočtu, zvláště v případě více dětí v rodině. Velmi často se nám stávalo, že se hlásila jen polovina žáků ze třídy – a adaptační kurz tak ztrácel smysl. A co s těmi zbytky tříd ve škole? Kdo je měl učit a stmelovat, když byl třídní na kurzu? Suplující učitel z 2. stupně (navíc za 200% platu) nadělá u prvňáčků dost často víc škody než užitku. V době dnešní hluboké inkluze bych považovala adaptační výjezdní kurzy za mimořádně důležité, ale první, kdo by se nezúčastnil, by byli žáci s nějakým hendikepem. Takže jsme změnili ŠVP a vyrobili kočkopsa – v září máme 2-4 adaptační dny v 1. a 6. ročníku. Žáci s třídním učitelem a asistentem tráví dobu vyučování mimo areál školy poznávacími a stmelovacími aktivitami, což taky plní svůj účel. Děti se s oběma pedagogy poznají i v jiných situacích než u tabule. Poznají se při takových aktivitách, kdy každé dítě může něčím vyniknout, naučí se vzájemně si pomáhat, nebo se alespoň tolerovat.

Marie Nováková, ZŠ Komenského, Lysá nad Labem

Placená zóna

Jan Nejedlý