A přece se cvičí!

Mgr. Filip Zafouk je učitelem tělocviku na základní škole Jiráskova v Benešově. Zároveň je to několikanásobný mistr České republiky v judu, bývalý reprezentant, filmový kaskadér a parkurista. Na rozdíl od většiny tělocvikářů mu jeho děti dělají radost. V každé třídě, ve které učí, dokáže několik žáků salto, někdo i dvojité nebo salto vzad. Nářky, že děti neumějí ani kotoul, se ho netýkají. Jak toho dosáhl?

Jaké je vaše tajemství úspěchu?

Zřejmě se nám podařilo spustit lavinu, která strhává další a další žáky. To ale musí začít už na prvním stupni – to je velmi podstatné. A zároveň nelehké. Občas uspořádám pro kolegy z prvního stupně seminář, kde je seznamuji, jak pracovat s malými dětmi, abychom ve vyšších třídách měli na čem stavět. Příprava nejmenších školáků je založena na všeobecném pohybovém rozvoji, který probíhá různými herními metodami a také pomocí metodických řad každého prvku. To znamená používat dílčí průpravná cvičení, která po zvládnutí vedou ke správně provedenému prvku. Je téměř nemožné učit děti něčemu, na co nejsou fyzicky a koordinačně připraveny. V praxi to vypadá tak, že kolegyně a kolegové učí žáky například zpevnit celé tělo, koordinaci, odraz, doskok a na základě těchto získaných dovedností je mohu ve 4. třídě učit stojku. Vím však, že takový styl výuky není jednoduchý při počtech dětí, které ve třídách jsou.  


Vám se asi nestává, že by vám žákyně druhého stupně odmítly cvičit proto, že se jim rozmaže make-up, nebo by dokonce vyhrožovaly, že pokud se jim zlomí gelový nehet, tak jim zaplatíte manikúru. 

Asi mám velké štěstí na žákyně… Samozřejmě jsou mezi nimi také méně aktivní děvčata. Do hodin proto zařazuji cvičení, které zaujme i takové holky. Například rovnovážná, balanční cvičení, koordinační cvičení, posilování. Někdy si žákyně volí a vymýšlejí cvičení samy. K žákům se snažím přistupovat individuálně. Nemůžu chtít po všech, aby zvládali akrobatické prvky. Uspokojující je, když se dětem pohybová aktivita stane přirozenou součástí života a pochopí, že pohyb je pro ně zdravý, přínosný a příjemný. To se samozřejmě ve všech případech nepodaří.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola nebo v online archivu.