Otevřený dopis mateřských škol ministrovi školství

Z dopisu čtyř pracovnic jednotřídní mateřské školy v Ústeckém kraji vybíráme: "Tímto dopisem Vás žádáme o pomoc při vytvoření nových opatření, které budou schůdné jak pro ekonomiku, tak pro zachování zdraví všech zaměstnanců v MŠ. Dále také žádáme, abyste si uvědomili, že jsme součást školství, a ne hlídací agentura."

Vážený pane ministře školství, mládeže a tělovýchovy, 


Obracíme se na Vás s otevřeným dopisem.

Studovaly jsme předměty, které patří do pedagogického odvětví a vzděláváme se neustále. Reagujeme na změny, které jsou někdy neproveditelné. Například, když onemocní jedna učitelka, musí ji nahradit ta druhá, která musí zastoupit i ji. Když onemocní kuchařka, tak se shání někdo, kdo ji zastoupí. Když onemocní uklízečka, tak uklízí učitelky ještě po pracovní době. Prostě nejsou ve školství peníze.

Jsme vzdělávací institut, jsme pod MŠTM. Na kontroly k nám chodí inspekce stejně jako na ostatní školy. Píšeme ŠVP, TP, PPP, IVP, diagnostiky, evaluace, také si děláme přípravy atd. Je zde něco, co by nás mohlo hodit do jiné role, než v jaké jsme?

Nyní k současné situaci, ve které jsme opět jako „páté kolo u vozu.“

Proč nemáme stejná, nebo alespoň podobná opatření (tedy omezení provozu) v situaci, kdy bojujeme proti nákaze s COVID-19 jako 1. stupeň ZŠ?

Čísla nakažených ve školce rapidně stoupají.

Děti ještě nemají v MŠ osvojené základní hygienické návyky, lítají tu viry a bakterie nejen v období koronaviru, my stěží rodičům můžeme bez pravomoci, kterou nemáme legislativně podloženou, nepřijmout jejich ratolest s virovým, či bakteriálním onemocněním, protože jsme pravděpodobně jen „chůvy“, které mají asi hlavně hlídat, aby mohly rodiče do práce, nebo jde o diskriminaci. Nejde dodržet rozestup ani na půl metru, natož na 2 metry, zpíváme, cvičíme, kreslíme, učíme se v kroužku, protože udržet pozornost 3letého je někdy dost náročné a do toho ještě měřit teplotu, utírat nosy, pomáhat při vyměšování, sledovat, jestli Pepíček neleze Alence po hlavě, nebudu tu popisovat, co ještě dalšího musí řešit učitelka s dětmi v heterogenní třídě, jako je u nás. Možná vyzkoušet na pár dní, potom to lze pochopit.

Na jaře jste nechali odpovědnost na zřizovatelích a ředitelích, nyní už jste nás nechali bez omezení a vědomě jste nás vystavili riziku nákazy. Je to tedy od Vás dosti nezodpovědné a dovoluji říct i diskriminační.

Vaše opatření

1. všude omezení x v MŠ bez omezení

2. roušky uvnitř i venku x v MŠ nikoli

3. všude rozestupy 2 m x v MŠ nikoli

4. omezit kontakt s ostatními x v MŠ nikoli

5. zákaz zpěvu ve školách x v MŠ nikoli

Atd………….

Jako kolektiv MŠ v čele s paní ředitelkou jsme pro zavedení opatření.

• Omezit docházku dětí rodičů, kteří jsou na MD, ošetřovném se starším sourozencem, v karanténě, dětí, které mají respirační potíže

• Lépe spolupracovat se zaměstnanci a vzít v potaz rizikovou skupinu učitelů a ostatních zaměstnanců MŠ

• Přistupovat k nám tak, jako k ostatním školám my jsme též článkem vzdělávací soustavy.

• Podporovat pedagogy a ostatní zaměstnance MŠ v jejich práci a lépe zabezpečit jejich zdraví a ochranné pomůcky.

Tímto dopisem Vás žádáme o pomoc při vytvoření nových opatření, které budou schůdné jak pro ekonomiku, tak pro zachování zdraví všech zaměstnanců v MŠ. Dále také žádáme, abyste si uvědomili, že jsme součást školství, a ne hlídací agentura.

Děkujeme za přijetí,

s pozdravem,

Martina Johanovská a kolektiv MŠ

-red-