Snahou většiny rodičů je, aby se jejich děti měly v životě dobře, staly ze z nich osobnosti se zdravou sebehodnotou, které jsou schopny dávat i přijímat lásku, mají chuť do života a cit pro spravedlnost, umí přijímat výzvy a jsou dost statečné, aby se jim dokázaly postavit a aby se z nich stali dobří lidé se zájmem o svět a jednou i dobří rodiče.
Také mateřská škola hraje velkou roli ve výchově dítěte a jeho tvarování. Jelikož tyto instituce neustále mění svoji podobu, jsou sociální zkušenosti dnešních dětí v mnoha aspektech odlišné od dřívějších generací. Vzdělávací systémy v mnoha zemích se zabývají tím, kam směřovat vzdělávání dětí, nejen to školní, ale i předškolní, a narůstá počet studií, které se věnují předškolnímu dítěti z hlediska socializace. V podstatě bude v budoucnu záležet především na osobních a sociálních kompetencích člověka.
V rámci posilování psychické odolnosti dítěte jde o zdravý vývoj dítěte a posílení ochranných faktorů tak, aby bylo dítě v dospělosti schopno zvládat rizika daná prostředím i vyplývající z jeho vlastní osobnosti. S tím souvisí pojmy socializace a individuace, což jsou mechanismy, které tvoří kontext vývoje psychické odolnosti.
Socializace je hlavním vývojovým „úkolem“ předškolního dítěte. Velmi důležitou úlohu v ní hraje naplnění základních psychických potřeb dítěte a také zvládání strachu. To, jak se dítě v předškolním období naučí se strachem pracovat, ovlivní jeho odolnost vůči strachu po nástupu do školy.
Sociálně se vyvíjet neznamená jen začlenit se do společnosti, ale také se proti ní vymezit. S tím souvisí pojem individuace. Každý z nás je jedinečná osobnost a rodíme se s odlišným temperamentem a řadou vlastností, které mohou dále ovlivnit náš sociální život. Pokud jsou rodiče a pedagogové dobrými pozorovateli, mají u dítěte možnost zachytit nepříznivý vývoj psychické odolnosti už v počátku a je tak možné předejít vzniku psychických poruch.
Základ pro budování psychické odolnosti
Pokud chceme vychovávat psychicky odolné dítě, existují tři základní kameny, na kterých se dá psychická odolnost dobře stavět. V první řadě záleží na tom, jak maminka prožila těhotenství, jestli v radosti, nebo ve stresu. Dále je důležité přijímat vrozený temperament dítěte a v neposlední řadě mít s dítětem kvalitní vztah založený na pocitu bezpečí.
Na jmenovaných základech se potom psychická odolnost buduje těmito prostředky:
Co můžeme udělat pro posilování psychické odolnosti u dětí?
Období od narození do předškolního věku je pro rozvoj psychické odolnosti klíčové. Nejsnazší z metod, kterými můžeme dítě podpořit v jeho rozvoji, je začít u sebe. Rodiče, ale i pedagogové, trenéři a jiní lidé jsou pro dítě vzorem a modelem chování. Podle svých vzorů si dítě vštěpuje strategie, jak se chovat v krizových situacích. Dítě se postupně učí zvládat problémy s pomocí dospělých a později, na základní škole, by již mělo být schopno jednodušší situace vyřešit samo nebo mít dostatek schopnosti umět si říct o pomoc.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.