Láska prochází žaludkem

Říká se, že láska prochází žaludkem. Existuje mnoho druhů lásky, může to být láska k člověku, láska k jídlu, ale také láska k pocitům, láska citová. Určitě se shodneme na tom, že když je člověk najedený a má, jak se říká, v bříšku jako v pokojíčku, je s ním hned lepší pořízení. A kdo je hladový, je mrzutý a nepříjemný.

U dětí to platí dvojnásob. Rodina je pro dítě primární skupinou, což znamená, že dítě přejímá většinu jejích návyků a postojů. O stravě nejmenších dětí rozhodují rodiče a je snadné vést je ke zdravému životnímu stylu. Vytvoříme v nich tak již od útlého věku pozitivní vztah ke zdravému životnímu stylu. U straších dětí se více staví na volném výběru z kvalitních a zdravých potravin.

Je mylná představa, že malé dítko je vlastně poloviční dospělý a postačí mu tedy poloviční porce. Dětská strava by měla být pestrá. Nejen s ohledem na suroviny, ale také na barvy a chutě. Jí se přece také očima. První dojem dítěte z jídla je nesmírně důležitý. Jestliže je připravený pokrm nevábný na první pohled, můžeme si být téměř jistí, že dítě nezaujme a nebude ho konzumovat. Naopak, jestliže dítě uvidí krásně ozdobený talíř s dobrotami, hned se pustí do jídla. Není nutné připravovat náročné svačiny a obědy. V jednoduchosti je kouzlo, a to platí i o jídle. Důležitá je rozmanitost jídelníčku a také to, abychom jídlo přizpůsobili věku dítěte. 

Jídelníček souvisí se vzdělávacími cíli

V mateřských školách je rozmanitost jídelníčku nutností a dnes již běžnou záležitostí. Sestavováním jídelníčku se v mateřských školách zabývají paní hospodářky. Berou v patrnost nejen sezonní suroviny, ale také naše vzdělávací tematické bloky. Takto to funguje u nás v Mateřské škole Šestajovice. Tak například na Halloween jsme měli strašidelné svačinky. V době jarních měsíců, kdy jsme si s dětmi povídali o jarním probouzení přírody, se dětem na talíři objevily stonožky z rohlíků. Během Vánoc je zase samozřejmostí vánočka a kakao. Vždy doplňujeme svačiny ovocem či zeleninou. V Mateřské škole Šestajovice pracujeme s metodikou programu Začít spolu a jsme také zapojeni do programu Dobrý začátek. Díky těmto vzdělávacím programům jsou děti vedeny k samostatnosti a odpovědnosti. Respektujeme jejich rozhodnutí např. o tom, že si nedají kakao, ale vodu. Podporujeme jejich volbu. Děti se učí jeden od druhého, ale také společně dohromady. Leckdy se v mateřské škole stravují lépe než doma a často mají i rozmanitější stravu. Rodiče jsou následně překvapeni, že dítě jí potraviny, o které doma neprojeví sebemenší zájem. To je výhoda kolektivu. Když jí kamarád, budu jíst také. 

Nemusíš, ochutnej

Děti do jídla nenutíme, ale je dobré, když alespoň ochutnají. Je možné, že jim jídlo zachutná, a pak nic nebrání tomu, aby jídlo snědly a třeba si i přidaly. V jídle je pro dítě důležitá také motivace. Snažíme se děti motivovat říkankou, básničkou nebo písničkou. U nás v mateřské škole motivujeme často a většinou s úspěchem. O jídle si povídáme. Děti vymýšlí rýmy na potraviny, luští hádanky, určují první a poslední hlásky názvů potravin. Jinak dětem také chutná, když si svačiny samy připraví nebo se na jejich přípravě alespoň částečně podílí. 

Placená zóna

-red-