Nyní zásadním způsobem do obsahu školních řádů zasahují změny spojené s dopady nemoci covid-19. Jako příklad zde lze uvést novelizaci školského zákona, která byla v roce 2020 přijata ve zrychlené podobě z důvodu nutnosti realizace distanční formy vzdělávání. Ještě nikdy nebyl v takové míře v resortu školství a vzdělávání kladen důraz na ochranu veřejného zdraví. Do organizace a provozu škol zasahuje zákon č. 258/2000 Sb., zákon o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů. Nutno podotknout, že školní řád musí vždy zohledňovat individuální specifika školy. Nelze proto školní řád připravit v „univerzální“ podobě, která by byla aplikovatelná plošně na všech školách.
Obsahový koncept musí zahrnovat:
- Požadavky vyplývající ze zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
- Požadavky vyplývající z vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů.
- Požadavky vyplývající ze zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů.
- Jiné požadavky vyplývající z obecně závazných právních předpisů, jako je zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
Školský zákon
Základní požadavky vyplývající ze školského zákona se ke konceptu ŠŘ váží v § 30 zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon):
- Školní řád vydává ředitel(ka) školy a zveřejňuje jej na veřejně přístupném místě.
- O vydání či aktualizaci musí být prokazatelně informování všichni účastníci výchovně-vzdělávacího procesu.
- Nezbytnou součástí je systém hodnocení školy a systém hodnocení dětí/žáků.
- Obsahový koncept musí definovat podrobnosti výkonu práv a povinností dětí, žáků a studentů i jejich zákonných zástupců ve škole nebo školském zařízení a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů se zaměstnanci, ve škole, nebo školském zařízení, provoz a vnitřní režim. Dále podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů a jejich ochranu před sociálně-patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství, násilí, a také podmínky zacházení s majetkem školy ze strany dětí, žáků, studentů, zaměstnanců školy a zákonných zástupců.
Inkluzivní vyhláška
- ŠŘ zahrnuje oblast vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Informuje o podpoře a možnostech poskytování podpůrných opatření, o možnosti poskytování poradenské pomoci.
- Zpracovány jsou informace o postupu školy při odmítání součinnosti ze strany zákonného zástupce (při procesu přiznání podpůrných opatření).
- Informace týkající se základních kroků vyplývajících z § 16 b zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon), v platném znění.
Zákon o ochraně veřejného zdraví
Požadavky vyplývající ze zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, zahrnují rovinu ochrany veřejného zdraví, předcházení šíření infekčních chorob, povinnosti školy v rovině výše zmíněného a povinnosti zákonného zástupce.
- Informace o součinnosti školy v případech nařízení Vlády České republiky (celorepubliková), nařízení Ministerstva zdravotnictví (plošná) a nařízení příslušných, Krajských hygienických stanic (lokální).
- Do oblasti režimových požadavků spojených s přímým provozem školy zasahuje také vyhláška č. 410/2000 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, ve znění pozdějších předpisů. Tyto informace konkretizujeme v Provozním řádu školy a Provozním řádu školní jídelny.
Mezi nejčastější chyby v oblasti školních řádů patří:
- Absence data platnosti a účinnosti.
- ŠŘ není k dispozici na veřejně přístupném místě.
- Se ŠŘ nebyli prokazatelně seznámeni všichni účastníci výchovně-vzdělávacího procesu.
- ŠŘ nemá zapracován systém hodnocení.
- Výchovná opatření (ZŠ) neodpovídají platným právním předpisům.
- ŠŘ nemá zapracován systém realizace individuální formy vzdělávání.
- Chybná terminologie (pedagog x učitel; karanténa x izolace).
- Absence informace k povinnosti distanční formy vzdělávání.
Základní koncept obsahové části, která splňuje požadavky vyplývající z platných právních předpisů (chronologie není dogmatem):
- Práva a povinnosti dětí (žáků) a jejich zákonných zástupců, vztahy s pedagogickými pracovníky.
- Pravidla vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky.
- Provoz a vnitřní režim školy.
- Práva a povinnosti školy.
- Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků.
- Postup při realizaci podpůrných opatření u dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Podmínky zacházení s majetkem školy.
- Podmínky realizace povinné školní docházky/povinného předškolního vzdělávání.
A dále doporučuji doplnit:
9. Systém hodnocení školy.
10. Systém hodnocení dětí, žáků.
11. Systém medikace a zdravotnických úkonů ve škole.
Aktualizace každého dokumentu je náročným procesem, ale přesto se můžeme vyhnout opakovaným aktualizacím školního řádu z důvodu odlišných epidemických opatření, nařízení vlády či KHS. Připravila jsem pro vás metodickou pomůcku – aktualizaci obsahové části školního řádu takovým způsobem, že zohledňuje oblast ochrany veřejného zdraví, a tak je dokument použitelný dlouhodobě.
Praktická část:
- Práva a povinnosti dětí (žáků) a jejich zákonných zástupců, vztahy s pedagogickými pracovníky
Práva dětí/žáků
Dítě/žák má právo například:
- Individuálně uspokojovat své potřeby.
- Účastnit se aktivit nabízených učitelkou.
- Mít poskytnuta podpůrná opatření:
- Na opakovanou edukaci ze strany školy v rovině prevence šíření infekčních chorob a dodržování pravidel osobní hygieny.
- Na vytváření prostředí pro dodržování zásad hygieny ze strany školy.
- Na prostředí, ve kterém se předchází šíření infekčních chorob a dodržují se aktuální nařízení celorepublikového, plošného či lokálního charakteru.
- Na ochranu zdraví a bezpečí.
Povinnosti dětí/žáků
Dítě/žák má povinnost například:
- Respektovat pokyny pedagogických pracovníků.
- Respektovat pravidla vzájemného soužití, v kolektivu, třídě, škole…
- Dodržovat zásady osobní hygieny.
- Respektovat práva vrstevníků na bezpečí, ochranu zdraví, ochranu osobní integrity...
- Účastnit se situací vyplývajících z platných nařízení tzv. Distanční formy výuky.
Komentář: Nutné je doplnit do ŠŘ varianty distančních forem vzdělávání a odkaz na postup školy v případě, že zákonný zástupce není součinný.
Práva zákonných zástupců dětí/žáků
Zákonný zástupce má právo například:
- Domluvit se s učitelkou na individuální konzultaci s učitelem/učitelkou/ředitelkou školy za podmínek, stanovených školou.
- Být informován školou.
- Právo na diskrétnost a ochranu informací týkajících se jejich osobního a rodinného života.
- Na vytváření podmínek pro dodržování osobní hygieny a prevence šíření infekčních chorob ze strany školy.
- Po dohodě s pedagogy pozorovat činnosti ve třídě a účastnit se jich, přičemž účast zákonného zástupce nesmí narušovat chod třídy, organizaci, bezpečí a zdraví ostatních dětí kolektivu (MŠ).
Povinnosti zákonných zástupců
Zákonný zástupce dítěte/žáka má povinnost například:
- Informovat školu o důvodech nepřítomnosti dítěte/žáka.
- Ohlásit výskyt infekčního onemocnění.
- Informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte/žáka nebo o jiných závažných skutečnostech, které mohou mít vliv na průběh vzdělávání. Požadavek je definován § 22, odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Komentář: Doplníme také přesný postup školy v případě výskytu příznaků infekční choroby u dítěte:
- Při ranním příchodu.
- Při výuce či pobytu v MŠ.
Odkazujeme na § 7, odst. 3 zákona č. 258/2000 Sb. (zákon o ochraně veřejného zdraví), ve znění pozdějších předpisů.
- Pravidla vzájemných vztahů (nejen) s pedagogickými pracovníky
- Pedagogové se vyjadřují otevřeně, aktivně přistupují k řešení problémů.
- Mají snahu eliminovat vznik krizových situací v pedagogickém týmu.
- Podporují vzájemnou důvěru, toleranci, zdvořilost, solidaritu.
- Jednají čestně, pravdivě.
- Podílí se na vytváření pozitivního klimatu na úrovni tříd i školy.
- Snaží se jednat asertivně a konstruktivně přistupují k řešení problémů.
- Nepřijatelné je agresivní chování vůči dětem/žákům, kolegům i zákonným zástupcům dětí.
- Děti nesmí být nuceny do jídla (MŠ).
- Nepřijatelné je nutit děti ke spánku (MŠ).
- Provoz a vnitřní režim školy
- Definuje podmínky přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání (MŠ).
- Vyjadřuje se k podmínkám přijímání dětí mladších 3 let (MŠ).
- Vyjadřuje se k otázkám podmínek očkování u dětí/žáků a stanovuje pravidla realizace a přijetí dítěte/žáka na zotavovací akci.
- Popisuje podmínky průběhu zápisu do MŠ/ZŠ, jakož i termíny zápisů.
- Popisuje podmínky pro uzavření školy (v období letních prázdnin MŠ), dále přesně popisuje, za jakých podmínek je relevantní uzavření školy a jakým způsobem jsou informováni zákonní zástupci dětí.
- Popisuje režimové požadavky, například příchod dětí do ZŠ, MŠ, odchod, podmínky zajištění bezpečnosti při příchodu zákonných zástupců či jiných osob do školy.
- Informuje stručně o mimoškolních aktivitách a jiných školních akcích (návštěva divadel, vzdělávacích aktivit apod.)
- Definuje podmínky úplaty za vzdělávání a stravování.
- Škola zohledňuje v režimových požadavcích nařízení Vlády České republiky, Ministerstva zdravotnictví ČR, Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy ČR a Krajské hygienické stanice.
- Definuje podmínky stravování a výdeje stravy, stejně tak doplňkovou činnost.
- Práva a povinnosti školy
Například:
- Mezi základní povinnosti mateřské školy patří zejména zajistit kvalitní výchovně-vzdělávací proces, rozvoj dítěte ve všech oblastech definovaných RVP PV pod vedením kvalifikovaných pedagogů. A zajištění optimálních podmínek pro to, aby proces mohl probíhat.
- Škola nemá povinnost aktivně zjišťovat u jednotlivých dětí příznaky infekčního onemocnění (jako je například rýma, kašel, teplota, bolest kloubů, bolest hlavy atd.), ale věnuje těmto příznakům pozornost.
- Škola má povinnost předcházet šíření infekčních chorob, včetně covidu-19. Tuto povinnost naplňuje podle zákona č. 258/2000 Sb. (zákon o ochraně veřejného zdraví), ve znění pozdějších předpisů, tím, že je povinna zajistit oddělení dítěte/žáka, které/ý vykazuje příznaky infekčního onemocnění, od ostatních dětí/žáků a zajistit pro něj dohled zletilé osoby, která je v pracovně-právním vztahu se školou.
- Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků
Při vzdělávání dětí/žáků dodržují pedagogové zásady a pravidla bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které pro tuto oblast stanovuje platná školská a pracovně-právní legislativa a předpisy.
Tyto zásady a pravidla:
- Popisují podmínky zajištění bezpečnosti dětí/žáků ve třídách, společných prostorách, při pobytu venku či mimo budovu a pozemek školy.
- Popisují podmínky přepravy prostředky hromadné dopravy.
- Odkazují na Minimální preventivní program školy (MŠ a ZŠ) a Krizový plán (ZŠ).
- Definují postup pedagogických pracovníků v případě informování zákonných zástupců dětí /žáků (při náhlém onemocnění, při úraze).
- Informují o požadavcích vyplývajících z dalších právních předpisů (zákaz kouření apod.).
Komentář: Nezapomeňte doplnit také další obsahové části školního řádu.
- Postup při realizaci podpůrných opatření u dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Podmínky zacházení s majetkem školy.
- Podmínky realizace povinné školní docházky / povinného předškolního vzdělávání.
Mgr. Lenka Polášková