Nyní zásadním způsobem do obsahu školních řádů zasahují změny spojené s dopady nemoci covid-19. Jako příklad zde lze uvést novelizaci školského zákona, která byla v roce 2020 přijata ve zrychlené podobě z důvodu nutnosti realizace distanční formy vzdělávání. Ještě nikdy nebyl v takové míře v resortu školství a vzdělávání kladen důraz na ochranu veřejného zdraví. Do organizace a provozu škol zasahuje zákon č. 258/2000 Sb., zákon o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů. Nutno podotknout, že školní řád musí vždy zohledňovat individuální specifika školy. Nelze proto školní řád připravit v „univerzální“ podobě, která by byla aplikovatelná plošně na všech školách.
Obsahový koncept musí zahrnovat: 
- Požadavky vyplývající ze zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
- Požadavky vyplývající z vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů.
- Požadavky vyplývající ze zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů.
- Jiné požadavky vyplývající z obecně závazných právních předpisů, jako je zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
Školský zákon
Základní požadavky vyplývající ze školského zákona se ke konceptu ŠŘ váží v § 30 zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon): 
- Školní řád vydává ředitel(ka) školy a zveřejňuje jej na veřejně přístupném místě. 
- O vydání či aktualizaci musí být prokazatelně informování všichni účastníci výchovně-vzdělávacího procesu. 
- Nezbytnou součástí je systém hodnocení školy a systém hodnocení dětí/žáků. 
- Obsahový koncept musí definovat podrobnosti výkonu práv a povinností dětí, žáků a studentů i jejich zákonných zástupců ve škole nebo školském zařízení a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů se zaměstnanci, ve škole, nebo školském zařízení, provoz a vnitřní režim. Dále podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů a jejich ochranu před sociálně-patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství, násilí, a také podmínky zacházení s majetkem školy ze strany dětí, žáků, studentů, zaměstnanců školy a zákonných zástupců.

Inkluzivní vyhláška
- ŠŘ zahrnuje oblast vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Informuje o podpoře a možnostech poskytování podpůrných opatření, o možnosti poskytování poradenské pomoci. 
- Zpracovány jsou informace o postupu školy při odmítání součinnosti ze strany zákonného zástupce (při procesu přiznání podpůrných opatření). 
- Informace týkající se základních kroků vyplývajících z § 16 b zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon), v platném znění.
Zákon o ochraně veřejného zdraví
Požadavky vyplývající ze zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, zahrnují rovinu ochrany veřejného zdraví, předcházení šíření infekčních chorob, povinnosti školy v rovině výše zmíněného a povinnosti zákonného zástupce. 
- Informace o součinnosti školy v případech nařízení Vlády České republiky (celorepubliková), nařízení Ministerstva zdravotnictví (plošná) a nařízení příslušných, Krajských hygienických stanic (lokální). 
- Do oblasti režimových požadavků spojených s přímým provozem školy zasahuje také vyhláška č. 410/2000 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, ve znění pozdějších předpisů. Tyto informace konkretizujeme v Provozním řádu školy a Provozním řádu školní jídelny.
Mezi nejčastější chyby v oblasti školních řádů patří:
- Absence data platnosti a účinnosti. 
- ŠŘ není k dispozici na veřejně přístupném místě. 
- Se ŠŘ nebyli prokazatelně seznámeni všichni účastníci výchovně-vzdělávacího procesu. 
- ŠŘ nemá zapracován systém hodnocení. 
- Výchovná opatření (ZŠ) neodpovídají platným právním předpisům. 
- ŠŘ nemá zapracován systém realizace individuální formy vzdělávání. 
- Chybná terminologie (pedagog x učitel; karanténa x izolace).
- Absence informace k povinnosti distanční formy vzdělávání.
Základní koncept obsahové části, která splňuje požadavky vyplývající z platných právních předpisů (chronologie není dogmatem):
- Práva a povinnosti dětí (žáků) a jejich zákonných zástupců, vztahy s pedagogickými pracovníky. 
- Pravidla vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky. 
- Provoz a vnitřní režim školy.
- Práva a povinnosti školy. 
- Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků.
- Postup při realizaci podpůrných opatření u dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 
- Podmínky zacházení s majetkem školy. 
- Podmínky realizace povinné školní docházky/povinného předškolního vzdělávání.
A dále doporučuji doplnit:
9. Systém hodnocení školy. 
10. Systém hodnocení dětí, žáků. 
11. Systém medikace a zdravotnických úkonů ve škole.
Aktualizace každého dokumentu je náročným procesem, ale přesto se můžeme vyhnout opakovaným aktualizacím školního řádu z důvodu odlišných epidemických opatření, nařízení vlády či KHS. Připravila jsem pro vás metodickou pomůcku – aktualizaci obsahové části školního řádu takovým způsobem, že zohledňuje oblast ochrany veřejného zdraví, a tak je dokument použitelný dlouhodobě.
Praktická část:
- Práva a povinnosti dětí (žáků) a jejich zákonných zástupců, vztahy s pedagogickými pracovníky 
Práva dětí/žáků 
Dítě/žák má právo například: 
- Individuálně uspokojovat své potřeby. 
- Účastnit se aktivit nabízených učitelkou. 
- Mít poskytnuta podpůrná opatření: - Na opakovanou edukaci ze strany školy v rovině prevence šíření infekčních chorob a dodržování pravidel osobní hygieny. 
- Na vytváření prostředí pro dodržování zásad hygieny ze strany školy. 
- Na prostředí, ve kterém se předchází šíření infekčních chorob a dodržují se aktuální nařízení celorepublikového, plošného či lokálního charakteru. 
- Na ochranu zdraví a bezpečí.
 
Povinnosti dětí/žáků
Dítě/žák má povinnost například: 
- Respektovat pokyny pedagogických pracovníků. 
- Respektovat pravidla vzájemného soužití, v kolektivu, třídě, škole… 
- Dodržovat zásady osobní hygieny. 
- Respektovat práva vrstevníků na bezpečí, ochranu zdraví, ochranu osobní integrity...
- Účastnit se situací vyplývajících z platných nařízení tzv. Distanční formy výuky. 
Komentář: Nutné je doplnit do ŠŘ varianty distančních forem vzdělávání a odkaz na postup školy v případě, že zákonný zástupce není součinný.
Práva zákonných zástupců dětí/žáků 
Zákonný zástupce má právo například: 
- Domluvit se s učitelkou na individuální konzultaci s učitelem/učitelkou/ředitelkou školy za podmínek, stanovených školou. 
- Být informován školou. 
- Právo na diskrétnost a ochranu informací týkajících se jejich osobního a rodinného života. 
- Na vytváření podmínek pro dodržování osobní hygieny a prevence šíření infekčních chorob ze strany školy. 
- Po dohodě s pedagogy pozorovat činnosti ve třídě a účastnit se jich, přičemž účast zákonného zástupce nesmí narušovat chod třídy, organizaci, bezpečí a zdraví ostatních dětí kolektivu (MŠ).
Povinnosti zákonných zástupců 
Zákonný zástupce dítěte/žáka má povinnost například: 
- Informovat školu o důvodech nepřítomnosti dítěte/žáka. 
- Ohlásit výskyt infekčního onemocnění. 
- Informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte/žáka nebo o jiných závažných skutečnostech, které mohou mít vliv na průběh vzdělávání. Požadavek je definován § 22, odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Komentář: Doplníme také přesný postup školy v případě výskytu příznaků infekční choroby u dítěte: 
- Při ranním příchodu.
- Při výuce či pobytu v MŠ. 
Odkazujeme na § 7, odst. 3 zákona č. 258/2000 Sb. (zákon o ochraně veřejného zdraví), ve znění pozdějších předpisů.
- Pravidla vzájemných vztahů (nejen) s pedagogickými pracovníky 
- Pedagogové se vyjadřují otevřeně, aktivně přistupují k řešení problémů. 
- Mají snahu eliminovat vznik krizových situací v pedagogickém týmu.
- Podporují vzájemnou důvěru, toleranci, zdvořilost, solidaritu. 
- Jednají čestně, pravdivě. 
- Podílí se na vytváření pozitivního klimatu na úrovni tříd i školy. 
- Snaží se jednat asertivně a konstruktivně přistupují k řešení problémů. 
- Nepřijatelné je agresivní chování vůči dětem/žákům, kolegům i zákonným zástupcům dětí. 
- Děti nesmí být nuceny do jídla (MŠ). 
- Nepřijatelné je nutit děti ke spánku (MŠ).
- Provoz a vnitřní režim školy 
- Definuje podmínky přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání (MŠ). 
- Vyjadřuje se k podmínkám přijímání dětí mladších 3 let (MŠ). 
- Vyjadřuje se k otázkám podmínek očkování u dětí/žáků a stanovuje pravidla realizace a přijetí dítěte/žáka na zotavovací akci. 
- Popisuje podmínky průběhu zápisu do MŠ/ZŠ, jakož i termíny zápisů. 
- Popisuje podmínky pro uzavření školy (v období letních prázdnin MŠ), dále přesně popisuje, za jakých podmínek je relevantní uzavření školy a jakým způsobem jsou informováni zákonní zástupci dětí. 
- Popisuje režimové požadavky, například příchod dětí do ZŠ, MŠ, odchod, podmínky zajištění bezpečnosti při příchodu zákonných zástupců či jiných osob do školy. 
- Informuje stručně o mimoškolních aktivitách a jiných školních akcích (návštěva divadel, vzdělávacích aktivit apod.) 
- Definuje podmínky úplaty za vzdělávání a stravování.
- Škola zohledňuje v režimových požadavcích nařízení Vlády České republiky, Ministerstva zdravotnictví ČR, Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy ČR a Krajské hygienické stanice.
- Definuje podmínky stravování a výdeje stravy, stejně tak doplňkovou činnost.
- Práva a povinnosti školy 
Například:
- Mezi základní povinnosti mateřské školy patří zejména zajistit kvalitní výchovně-vzdělávací proces, rozvoj dítěte ve všech oblastech definovaných RVP PV pod vedením kvalifikovaných pedagogů. A zajištění optimálních podmínek pro to, aby proces mohl probíhat.
- Škola nemá povinnost aktivně zjišťovat u jednotlivých dětí příznaky infekčního onemocnění (jako je například rýma, kašel, teplota, bolest kloubů, bolest hlavy atd.), ale věnuje těmto příznakům pozornost. 
- Škola má povinnost předcházet šíření infekčních chorob, včetně covidu-19. Tuto povinnost naplňuje podle zákona č. 258/2000 Sb. (zákon o ochraně veřejného zdraví), ve znění pozdějších předpisů, tím, že je povinna zajistit oddělení dítěte/žáka, které/ý vykazuje příznaky infekčního onemocnění, od ostatních dětí/žáků a zajistit pro něj dohled zletilé osoby, která je v pracovně-právním vztahu se školou.
- Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků
Při vzdělávání dětí/žáků dodržují pedagogové zásady a pravidla bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které pro tuto oblast stanovuje platná školská a pracovně-právní legislativa a předpisy. 
Tyto zásady a pravidla:
- Popisují podmínky zajištění bezpečnosti dětí/žáků ve třídách, společných prostorách, při pobytu venku či mimo budovu a pozemek školy. 
- Popisují podmínky přepravy prostředky hromadné dopravy. 
- Odkazují na Minimální preventivní program školy (MŠ a ZŠ) a Krizový plán (ZŠ). 
- Definují postup pedagogických pracovníků v případě informování zákonných zástupců dětí /žáků (při náhlém onemocnění, při úraze). 
- Informují o požadavcích vyplývajících z dalších právních předpisů (zákaz kouření apod.).
Komentář: Nezapomeňte doplnit také další obsahové části školního řádu.
- Postup při realizaci podpůrných opatření u dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 
- Podmínky zacházení s majetkem školy. 
- Podmínky realizace povinné školní docházky / povinného předškolního vzdělávání.
Mgr. Lenka Polášková