Projektová činnost v podmínkách mateřských škol je dnes běžnou praxí a mateřinky tak mají možnost zapojit se jak do projektů externích, které vyhlašují různé organizace zabývající se vzděláváním dětí a mládeže napříč věkovými skupinami, tak do projektů interních, které si mateřská škola může vytvořit sama.
Takovýto interní projekt tak ve svých cílech, průběhu i zpětné vazbě odráží konkrétní podmínky a potřeby té které mateřské školy, je tzv. šitý na míru a cíleně řeší konkrétní vzdělávací záměry. Naše mateřská škola je ve své projektové činnosti velmi aktivní a příprava projektů nás baví. Začali jsme jednodenními projektovými dny zaměřenými na environmentální vzdělávání dětí, při kterých jsme chtěli oslavit přírodní svátky a zvýšit environmentální vnímání dětí. Vznikl tak např. Den vody, Den země, Den stromů, Den Slunce apod. Některé projektové dny jsme realizovali ve spolupráci se základní školou, do některých jsme zapojili i rodiče – Den bez aut. Později jsme se pustili i do dlouhodobějších projektů, které realizujeme průběžně, každá třída podle svého třídního vzdělávacího plánu, resp. podle toho, jak si projekt zařadí do běžných vzdělávacích aktivit. Vznikl tak například projekt „Bejvávalo“, který seznamuje děti s životem v minulosti, učí je vnímat tuto dobu jako obrovský zdroj moudrosti, na příkladech soužití může ukazovat dětem vzory pospolitosti, vzájemné pomoci i úroveň manuálních dovedností, kterými dřívější generace byly vybaveny, nebo projekt „Babka kořenářka“, který je zaměřen na pěstitelské a pracovní dovednosti, využití bylin a přírodních plodů v péči o zdraví, na smyslové vnímání a zvýšení senzitivity dětí v přírodním prostředí.
Neobvyklým projektem, který realizujeme již třetí školní rok, je projekt „Po stopách kamenných kamarádů“. Proč takový název? Protože ve Žďáru nad Sázavou bydlí sochař a malíř Michal Olšiak (http://www.olsiak.cz/), který vytváří betonové sochy. Vytvořil jich už hodně a postupně přibývají další. Můžeme je najít v blízkém okolí Žďáru nad Sázavou na Vysočině, ale i mimo náš kraj. A tak se zrodil nápad, že bychom s dětmi mohli některé jeho sochy poznat. Za cíl projektu jsme si dali vnímání světa jako pestrého a rozmanitého prostoru, jako místa obrovského množství možností, dále jeho vnímání všemi smysly a schopnosti ho zachytit či vyjádřit různými formami. Mimoto jsme v projektu zvyšovali pohybové dovednosti a prostorovou orientaci v různých přírodních podmínkách a učili děti být aktivní v poznání, umět sdělovat své prožitky, pocity, spolupracovat ve skupině a vzájemně se podporovat (http://www.ms.noveveseli.cz/kamen.pdf).
Pro naše putování jsme si vybrali sochy, které jsou v nejbližším okolí naší školičky. Paní učitelky z Berušek vymyslely plán cesty a paní učitelka ze Včeliček vyrobila do každé třídy putovní knihu a samolepky soch, které si děti nalepovaly do této knihy. Plán byl hotový a naše první výprava započala 21. 10. 2016. A z následujících příspěvků si zkuste udělat představu, jak tento projekt probíhal.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.