Veganská strava ve školce?

Ombudsmanka Anna Šabatová se před nedávnem zastala matky, která požadovala, aby její dítě mohlo v mateřské škole konzumovat veganskou stravu přinesenou z domova. Zeptali jsme se odbornice na výživu Slávky Fraňkové, jaký je její názor na věc.

 „Strava v mateřské škole je koncipována tak, aby kryla fyziologické potřeby dítěte daného věku. Složení a vhodnost z domova přinesených jídel nemohou pracovnice školky ovlivnit. Závažné jsou i problémy psychologické a výchovné. To, že část dětí se stravuje odlišně, může negativně působit na ostatní, které musí respektovat jídelní režim a tolerovat eventuálně jídla, na něž nejsou zvyklé nebo jim příliš nechutnají. Tak se učí adaptaci na odlišná jídla a jídelní zvyklosti, což bude cenné při přechodu do jiné situace, společnosti, kultury. Třída se může rozdělit na ‚privilegované‘ a ostatní děti, jimž rodiče nemohou sami doma připravovat jídlo, ať z důvodů pracovních, časových, finančních aj. Děti pak mohou obviňovat rodiče, že se jim buď dostatečně nevěnují, nebo nejsou schopní a úspěšní. To může negativně ovlivnit nejenom vztah mezi dítětem a rodiči, ale i klima ve školce a navodit pocity sociální nespravedlnosti, a na to je dost času v dospělosti!“ míní Slávka Fraňková.

Skupinové stravování dětí má podle odbornice i další aspekty. „Jídelní situace je také určitou modelovou sociální situací a součástí výchovného procesu školky. Děti se učí jíst ve větší skupině, komunikovat s vrstevníky i dospělými osobami, kooperovat (přinášení a odnášení talířů, pomoc mladším či nezkušeným kamarádům), asistovat při podávání jídla. Učí se správně používat příbory. Doba oběda je i určitou příležitostí k povídání si a k jistému uvolnění.“ Doplňuje také, že vědecké důkazy o dlouhodobých škodlivých důsledcích nedostatku zdrojů hodnotných bílkovin v potravě dětí existují již více než 50 let.

"Dokazují to případy dětí, které prodělaly kwashiorkor neboli syndrom těžkého nedostatku bílkovin a nedostatečného přívodu energie, který postihuje děti od nejnižšího věku až do přibližně pátého roku života. I když byla jejich výživa léčebně obnovena stravou s obsahem hodnotných bílkovin, přetrvávaly u nich deficity v kognitivním vývoji, bylo zjištěno zhoršené učení, poruchy pozornosti, schopnosti koncentrace, emocionalitě atd."



Placená zóna

-red-