Jak se dá číst pohádka

Pravidelné předčítání má nejenom v předškolním věku zásadní význam pro rozvoj emočního zdraví dítěte. Podporuje psychický rozvoj dítěte a posiluje jeho sebevědomí. Díky předčítání se u dětí rozvíjí dostatečná slovní zásoba, kterou umí používat a díky níž mají větší schopnost vyjadřování.


Do budoucna formuje čtecí návyky, rozvíjí představivost a trénuje paměť. Nemalý význam má předčítání i v prevenci patologických jevů, zmírňuje a zabraňuje závislostem na televizi, počítačích a mobilních telefonech. V neposlední řadě čtení a přečítání přináší dětem informace, díky kterým získávají znalosti a vědomosti pro celý další život.


V mateřské škole probíhá výchova k předčtenářské gramotnosti formou předčítání, prohlížení obrázků z knížek nebo „čtení“ obrázků. Možností je i „řízené čtení“, kdy mají děti během četby možnost reagovat na text. Dát dětem příležitost, jak se do čtení textu zapojit i fyzicky, je zároveň způsob, jak u dětí udržet pozornost delší dobu a jak jim umožnit, aby začaly text vnímat. Tím se čtení stává atraktivnějším a děti jej hlavně nemusí v uvozovkách pouze poslouchat, ale mají možnost si čtený text po svém i prožít a uchopit ho. Tímhle způsobem jsou lépe schopny začít rozumět slovům, slovním spojením a větám. Lépe chápou souvislosti děje a začínají chápat, proč se vyplatí vzít do ruky knížku. Řízené čtení poskytuje dětem příležitost reagovat na otázky z textu přímo při samotné četbě a udržuje je tak v požadované pozornosti. Odezvou na text může být i předvedení činnosti, např. zajíček hopsá přes pole, slon mává chobotem, kočička tiše našlapuje apod. Příjemné jsou pro děti i zvukové projevy, kdy můžou zahoukat jako mašinka z knížky, foukat tak silně, jak fouká vítr, či zaťukat na dveře. Čtením pro ně pak není jen statickou záležitostí a pro pedagoga je to možnost, jak pozornost dětí vyvolat a udržet. Zároveň je to vhodná možnost i pro děti temperamentnější, které vnímají více přes své tělo a pohyby.


Placená zóna

-red-