Školní vzdělání a reálný svět

Jsou pro zvládání školy důležité stejné schopnosti jako pro úspěch v zaměstnání? Odpověď na tuto otázku hledali autoři metaanalýzy, která byla uveřejněna v lednovém čísle časopisu Journal of Personality and Social Psychology.Jednotný g-faktor obecné inteligence je v psychologii kontroverzním konceptem již od doby svého vzniku před téměř 100 lety. Výzkum prokázal, že tento společný faktor predikuje úspěšnost člověka v širokém spektru činností,včetně školního prospěchu, úspěchu v zaměstnání, kreativity či zdravého způsobu života. Přesto si mnoho lidí (včetně některých sociálních vědců) myslí, že schopnosti důležité pro úspěch v pracovní oblasti se významně liší odschopností podmiňujících školní úspěšnost. Nathan R. Kuncel z University of Illinois se svými spolupracovníky analyzoval 127 studií, které zahrnovaly celkem 20 352 účastníků. Zaměřili se na výzkumy, v nichž byl použit test MAT(Miller Analogies Test). Tento test je užíván od roku 1926, a to jak při přijímacích řízeních na vysoké školy, tak i v pracovní oblasti (např. při výběrových řízeních apod.). Autoři metaanalýzy zjistili, že test je validní jakpro předpovídání úspěchu v akademické, tak v pracovní sféře. Predikční validita MAT byla prokázána u sedmi z osmi sledovaných kritérií školního výkonu, u pěti z šesti kritérií přechodu ze školy do zaměstnání a u všech čtyřsledovaných kritérií pracovního výkonu. Toto zjištění podporuje koncept g-faktoru souvisejícího s úspěšností v mnoha různých oblastech života.

Placená zóna