ČEŠI A REKLAMA V ROCE 2005

V prosinci loňského roku provedla agentura Factum Invenio další z pravidelných výzkumů postojů české veřejnosti k reklamě. Opět se potvrdila přesycenost zejména televizní reklamou. Zároveň však přibývá lidí, kteří považujíreklamu za běžnou součást moderního života. Loni se jejich počet zvýšil na 84 procent. Stejně tolik lidí však vidí reklamu jako prostředek manipulace a také podpory zbytečného konzumu (z 68 % v roce 2004 na 75 %). Na druhéstraně si ale uvědomují, že umožňuje existenci mnoha médií a pestrost názorů (nárůst o devět procentních bodů na 80 %).Zdá se tedy, že pro většinu Čechů je reklama cosi jako nutné zlo. A když už musí být, chtějí, aby byla pravdivá (75 %), důvěryhodná (61 %) a srozumitelná (60 %). Jenže pokud se konkurenční výrobky podobají jako vejcevejci, je stále obtížnější rozlišovat produkty a služby na základě užitných hodnot. Proto se reklama podle výkonného ředitele Asociace komunikačních agentur Jiřího Janouška čím dál víc soustřeďuje na psychologickou nadstavbu,na značku. Klade se důraz na to, jak se s ní spotřebitel cítí, jak posiluje jeho identitu, vyjadřuje jeho aspirace."Pravdivost a důvěryhodnost se posouvá směrem od produktu k osobnosti spotřebitele."

Placená zóna

Daniela Kramulová