Pijte vodu! Ale s mírou…

Roky se doporučovalo pít co nejvíc tekutin. A hlavně množství spolykaných litrů stále kontrolovat. Ve skutečnosti je však potřeba pít stejně automatická jako potřeba dýchat a pocit žízně je pro většinu z nás dostatečně spolehlivým indikátorem.


Z několik let doporučovaných dvou, tří nebo více litrů vody za den se dnes odborníci běžně shodují na potřebě přijímat asi 1,6 litru u žen a 2 litry u mužů, a to včetně vody z potravin a teplých nápojů. Z tohoto doporučení jasně vyplývá, že potřebný́ počet vypitých sklenic se může u každého člověka lišit. Milovníci polévek budou mít logicky jinou potřebu než pojídači sušenek.


 

Přehnaná kontrola a nucení k pití mohou i škodit. Výrazně nadměrný́ příjem vody vede k narušení elektrolytů v tělesných tekutinách a může se projevovat bolestmi hlavy, únavou, zvracením a mentální dezorientací. A netřeba snad dodávat, že vodu můžete většinou bez obav pít kohoutkovou. Balená voda je často horší.

 

Neslazené čaje považuji hned po vodě za nejlepší volbu k pití. Vodové výluhy z nejrůznějších bylinek, kytek a plodů mohou mít různé blahodárné zdravotní účinky. Čaj z bylinek navíc obvykle skvěle chutná i bez dochucování, a pokud je chuť příliš výrazná, lze ji zjemnit například přidáním sušeného nebo čerstvého ovoce.

 

Naopak to nejhorší jsou slazené limonády Cukry v nápojích patří k těm nejzrádnějším – pijeme je rychle,

ve velkém množství a bez rozmyslu, a přijatou dávku cukru si proto často ani neuvědomíme. Nejvíce lidí přitom u nás umírá na nemoci způsobené nadměrným příjmem cukrů. Vědecké studie dále spojují nadbytek cukrů v limonádách s výskytem osteoporózy, astmatem, nádorovými nemocemi, dnou, revmatoidní artritidou, předčasným stárnutím a vznikem závislosti. Jestliže příjem slazených nápojů omezíte, brzy zaznamenáte pozitivní změny.

 

A co čerstvě lisované šťávy z ovoce? Jsou čerstvé, chutné a mají maximum živin. Jenže zejména u ovocných šťáv si s vitaminy dopřáváme i pořádnou dávku cukrů (to samé platí třeba i pro šťávu z mrkve). Takto rychle přijaté cukry brzy přecházejí do krve a slinivka břišní musí k jejich zpracování

vyrobit pořádné množství inzulinu. Proto doporučuji považovat je za dezert, nikoli za svačinku. V případě, že řešíte nadváhu, cukrovku nebo srdečně-cévní onemocnění, raději se jim vyhýbejte úplně a dejte přednost šťávám zeleninovým.

 

A nakonec, co tzv. nemléko?  To je trendy název pro rostlinné nápoje z obilovin, oříšků nebo semínek, které původně vyhledávali jen vegani a alergici na kravské mléko. Ta nejchutnější a nejvýživnější jsou z kešu, mandlí a máku. Jde o výživnou svačinku, kterou mohu jako zpestření jen doporučit.

 

Recept:

Čaj po celý rok a stokrát jinak

 

Zkuste si například hned na jaře nasbírat kopřivy a z čerstvých listů si uvařit čaj, který́ tělo po zimě očistí. Po kopřivách kvetou petrklíče, které ale můžete sklízet jen na vlastní zahrádce, protože patří mezi chráněné byliny. Petrklíče se skvěle hodí do čajových směsí pro odkašlávání. Pro usnadnění práce a odpočinek od sběru je vhodný́ i zázvor, který́ koupíte v obchodě a jehož kousky dokážou v čaji s citronem a medem řádně zahřát. V létě sbírejte květ lípy a divizny, které se hodí do směsí při nachlazení. Z čerstvé máty můžete celé léto připravovat skvělou limonádu s okurkami a citronem, na zbytek roku si ji nasušte pro přípravu osvěžujícího čaje. Z dovozových bylin zkuste zelený́ čaj, který́ obsahuje fluor pro ochranu zubní skloviny, a dále třeba větvičky kukichy na doplnění minerálů. Na podzim sbírejte plody šípku a rakytníku, jež mohou být základem většiny vašich čajů. Sběr bylin velmi doporučuji všem maminkám s malými dětmi. Je to aktivita na čerstvém vzduchu – prospěšná hra, která zabaví a pomůže naučit děti pít čaje. Vedle bylin sušte také ovoce, které čaj skvěle doplní, nebo může být rovnou jeho základem. Nejchutnější je míchat sladké a kyselé. Moje nejoblíbenější směsi jsou šípek s hruškami a rakytník s moruší. Hrušky snadno nasušíte doma a vzácnější moruše dnes nabízí už několik e-shopů se zdravou výživou.