Psychologie na talíři: Děti, škola a jídlo

Je prvního září a děti vyrážejí do školy. A tím pádem nastává i doba stravování ve školních jídelnách či bufetech.

Ty často svádí ke konzumaci snadno dostupného, levného, ale nekvalitního jídla v množství, které vysoce překračuje potřeby organismu a následně způsobuje nejrůznější zdravotní potíže. Důsledkem jsou pak děti s nadváhou a zároveň výživovými deficity. V posledních čtyřech desetiletích dramaticky stouply počty dětí a adolescentů s chronickými nemocemi — nejčastěji s nadváhou, astmatem, ale i poruchami chování. Podle britských studií se špatná výživa významným způsobem podílí na stoupající kriminalitě a agresivitě školáků, na rostoucím počtu jejich depresí a na zhoršujících se školních výsledcích. Studie publikovaná v Journal of School Health potvrdila souvislost mezi kvalitou stravy a akademickými výsledky. Takže co by děti měly jíst?
Zkuste dětem připravit vlastní svačinku. Super svačinka, kterou je možné připravit v desítkách verzí den dopředu a která dodává kompletní živiny včetně vlákniny a prospěšných bakterií, je kaše do skleničky. První vrstvou je kaše nebo vločky, druhou vrstvou tučný bílý jogurt nebo tvaroh a třetí vrstvu může tvořit ovoce, oříšky, nebo dokonce nastrouhaná kvalitní čokoláda. Nezapomeňte ani na domácí müsli směs. Většina běžných müsli tyčinek a cereálií jsou směsi jednoduchých a složených cukrů z nejrůznějších zdrojů, slepené dalšími cukry. Dětem zpravidla chutnají právě proto, že jsou tak sladké. Mnohem zdravější verzi si však můžete snadno připravovat i doma. Doporučuji mít připravené zásoby mnoha druhů vloček, ořechů, semínek a nedoslazeného sušeného ovoce, které pak už můžete jen míchat podle aktuální chuti. Pro zpestření zkuste někdy přidat i pár kostek kvalitní čokolády nebo kousky nepražených kakaových bobů. Salát do skleničky se připravuje podobně jako kaše. Základem je zelenina, ke které se přidají kvalitní tuky, bílkoviny a ochucovadla. Saláty lze připravit den předem a uchovávat je v lednici. Na internetu najdete spoustu receptů, ale doporučuji zkusit si i své vlastní kombinace. Salát je jídlo spíše pro starší děti nebo pro chvíle většího hladu. Můžete ho doplnit o sacharidy v podobě celozrnných těstovin nebo rýže.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Psychologie dnes nebo v online archivu.

PharmDr. Margit Slimáková