Online archiv

Vydání: PD 7-8/2024

Prázdninové zážitky

Dominika Čechová, PD 7-8/2024
Doba prázdnin v sobě nese příslib odpočinku, ale i dobrodružství a neotřelých zkušeností. Je to také příležitost k introspekci a sebepoznání. Jakou roli hraje prázdnota v našem prožívání prázdnin a jak ji můžeme přetvořit v něco nového a smysluplného?

Zahlédnout barvy a tvary svých tužeb

PD 7-8/2024

Dovolit si nicnedělání

PD 7-8/2024
S psychoterapeutkou ANDREOU ŽILKOVOU jsme hovořily o tom, co nám během letní dovolené pomáhá zregenerovat mysl. Dotkly jsme se i fenoménu nudy, plodné prázdnoty a chytrých telefonů, které nám často brání dovednost nicnedělání zdokonalovat.

Kolik volného času byste chtěli?

Pavla Koucká, PD 7-8/2024
Dejte si pozor na svá přání – mohla by se vám splnit, praví kousavé rčení. A právě u naší touhy po větším množství volna se občas ukazuje, že na tomto výroku něco je.

Blahobyt odnímá potřebu osobní změny

Marek Preiss, PD 7-8/2024
V uplynulých staletích pracovali naši předkové v obtížných podmínkách i osmnáct hodin denně a seberozvoj či vydatný odpočinek pro ně byly nemyslitelným luxusem. Dnes žijeme v relativním dostatku – alespoň v západní společnosti – a osobního volna máme mnohem víc. Dokážeme ho však dobře využít?

Poetické toulky a okouzlené cesty

Adam Borzič, PD 7-8/2024
Když musím využít letadlo, vždycky mám pocit, že moje duše se zpožďuje a vlaje někde v meziprostoru, píše básník a terapeut ADAM BORZIČ. Jezdí vlakem, ale nejraději chodí pěšky. Magickým místům vyjadřuje úctu tím, že se na nich zastavuje, a svou psýché sytí „neužitečností“ svých výletů.

Vyprazdňování jako znamení doby

Adam Táborský, PD 7-8/2024
Začíná se v terapeutických místnostech silněji projevovat tendence zpomalovat a očišťovat vlastní vnitřní prostor? Pokud ano, co vlastně k přehlcení vede a co s ním můžeme dělat?

V pasti efektivity

Aneta Langrová, PD 7-8/2024
O naše biologické potřeby je většinou postaráno, ale zdá se, že psychická stránka strádá. Přibývá duševních poruch, nezvládáme požadavky vnějšího světa ani své vlastní nároky. Zkusme se na chvíli zastavit a objevit vlídnost k sobě samým.

Dítě je tajemství

PD 7-8/2024
Co se můžou dospělí naučit od tříletých dětí? A proč je někdy lepší, když učitelé a rodiče ustoupí do pozadí a nechají děti být? EVA ANNA DRASTICHOVÁ, která se dlouhodobě věnuje Montessori vzdělávání předškoláků, nabízí svůj pohled na tento přístup a osobní zkušenost s ním.

Vrcholný zážitek flow si můžeme navodit

Ondřej Fafejta, PD 7-8/2024
Flow se definuje jako stav, při němž jsme natolik zaujati tím, co právě děláme, že naše soustředění je plně zaměřeno na danou činnost a my zapomínáme na sebe i na čas, který činností trávíme.

Prázdniny pro život

PD 7-8/2024
Toužíte trávit volný čas aktivněji? Prázdninová škola Lipnice zaměřená na zážitkovou pedagogiku nabízí řadu inspirativních možností, jak se rozvíjet. Píše o tom RADEK HANUŠ, Zlatý instruktor PŠL.

Jak překonat nechuť do života při depresi

Robert Řeřicha , PD 7-8/2024
Při těžké klinické depresi jsou hlavní oporou léky a psychoterapie. U lehčích forem depresivní nálady ale můžeme zaujmout aktivní postoj a cíleně se pouštět do činností, do kterých se nám zpočátku příliš nechce. Tím postupně posílíme sebedůvěru a získáme motivaci k budování radostnějšího života.