Sociální dovednosti dětí s poruchami chování

Vytvoření systému výuky sociálních dovedností pro děti s poruchami chování je cílem projektu občanského sdružení Empatik, které pro tento účel získalo pět miliónů korun z fondů Evropské unie. Sdružení vyzkouší v praxi výukovémateriály z Holandska a přepracuje je pro potřeby české populace, a to včetně pracovních sešitů a instrukcí a informací pro rodiče. Projekt probíhá na Speciální základní škole pro žáky se specifickými vývojovými poruchamichování v Praze Na Zlíchově, která se jako jediná v republice zabývá především dětmi s těmito poruchami. Empatik sdružuje pedagogy z této školy a rodiče jejich žáků.Výuka sociálních dovedností bude u menších dětí probíhat průřezově v různých předmětech, starší žáci budou mít samostatné hodiny. Podle ředitelky školy Heleny Hainové se s dětmi probírají krok po kroku běžné životnísituace - jak komunikovat, jak se chovat v dopravních prostředích a na veřejnosti, jak zvládat svou agresi v kontaktu s druhými atd. Výsledky se budou hodnotit prostřednictvím pravidelných osobnostních dotazníků. Součástíprojektu jsou také kurzy pro pedagogy z pražských základních škol, které by jim měly pomoci snáze identifikovat děti s poruchami chování a poskytnout jim odpovídající péči. Členové Empatiku budou také poskytovat v naléhavýchpřípadech poradenství pro tyto pedagogy. Empatik také organizuje kurzy odpolední výuky pro děti s poruchami chování, které z kapacitních důvodů nemohou navštěvovat speciální základní školu.Podle členů sdružení by i ostatní kraje po vzoru hlavního města Prahy měly podpořit vznik speciálních škol, které děti s poruchami chování vzdělávají od první do deváté třídy."Příklad z holandské speciální škody vEnschede dokládá, že pokud se jim dostane včasné péče, je úspěšnost začlenění těchto dětí do společnosti až 90%,"zdůrazňují.

Placená zóna

-red-