Online archiv

Vydání: 8/2016

SALÁT Z ČERVENÉHO ZELÍ A DÝNĚ

8/2016
ZDRAVÉ SVAČINY školnice Oliny

UČEBNICE V PŮVODNÍM ZNĚNÍ S TITULKY

Zora Mašatová, 8/2016
Učebnice angličtiny Miram Family je první ze série knížek s titulky. Znamená to, že český překlad je vytištěn na průhledné fólii, kterou si čtenář může k anglickému textu přiložit.

KRESLENÁ DÝNĚ

Dana Skotnická, 8/2016
MATERIÁL A POMŮCKY:

KDO MŮŽE ZA RODINU JEDNAT SE ŠKOLOU?

8/2016
Jsem babičkou vnuka, který se špatně učí. Nejde mu čeština a němčina. Potřebovala bych diktáty a písemné práce, abych se dověděla, co mu nejde. Ředitel školy dal příkaz, že kopie písemností dostanou jen rodiče. Snacha je rozvedená, samoživitelka. Již několik měsíců chci, aby do školy zašla a požádala o kopie písemností. Všechno však zůstává na mrtvém bodě. Můj dotaz zní: Mohu snaše pomoci a zastoupit ji v jednání se školou, nebo to zákon zakazuje? J. R., Zlín

ČESKÝ UČITEL SCHŮZUJÍCÍ, DOZORUJÍCÍ

Jitka Neradová, 8/2016
Učitelská profese obsahuje řadu faset, které zůstávají veřejnosti poněkud skryty, leč pro školu se jeví jako podstatné. Paradoxně, v některých vzdělávacích ústavech podstatnější než výuka sama. Na mysli mám schůze a dozory.

JAK SE NEROZVÉST

Ervín Bedrníček, 8/2016
Nic netrvá věčně, ani láska k jedné slečně. Každé milostné opojení jednou vyprchá a nastanou všední dny. I ten největší rukožmoul, jak mládež nazývá zamilovaného, co se stále vodí s milou za ruku, se jednoho dne promění v životem otřískaného cynika, který si na manželčino telefonní číslo nastaví vyzvánění: „Volá CML - Centrální mozek lidstva!“

PEDAGOGICKÉ POKLESKY MILOŠE HOZNAUERA

Jan Nejedlý, 8/2016
Dlouholetí učitelé často říkají: „To by bylo na knížku, co já zažil!“ Anebo: „Až budu v důchodu, tak to všechno napíšu!“ Jenže málokdo se k tomu opravdu odhodlá. Češtinář Miloš Hoznauer se odhodlal. Coby milovník Jaroslava Žáka nazval svou zpověď Cesta do hlubin kantorovy duše. A je to báječné čtení.

CO LETÍ U DĚTÍ BEACH VOLEJBAL

J. N., 8/2016

LEDOLAMKY

Jiří Lacman, 8/2016
Ledolamky (anglicky icebreakers) jsou seznamovací či rozehřívací hry, které uvolňují napětí ve skupině, posilují dobré vztahy v kolektivu, pomáhají aktivizovat žáky či prostě navodit příjemnou atmosféru. Využití najdou nejen při seznamovacích kurzech, ale také při suplované hodině ve škole, nebo prostě když potřebujete při vyučování znovu „nahodit řemen“. Jen pozor, aby prolomené ledy nerozbouraly celou hodinu.

PEL-MEL

8/2016
OD KATEDRY DO POLITIKY

PAPÍROVÁ DÝNĚ

Dana Skotnická, 8/2016
MATERIÁL A POMŮCKY:

CO ŽÁK, TO ZKAŽENÝ ZUB?

Daniela Kramulová, 8/2016
V době, kdy u nás chodili školáci dvakrát ročně na povinné zubní prohlídky ke školnímu zubaři, se v některých západních zemích rozjížděly preventivní programy pro rodiče i školy. Jejich cílem bylo, aby děti ve dvanácti letech měly maximálně tři zubní kazy a mléčný chrup poloviny pětiletých byl úplně v pořádku. Tenkrát jsme na tom byli líp - a dnes?